مراحل راه اندازی کسب و کار
برای راهاندازی یک کسب و کار جدید، در ابتدا نیاز به یک ایده خوب دارید. اما توجه داشته باشید که بین داشتن یک ایده خوب و راهاندازی موفق یک کسب و کار، تفاوتهای زیادی وجود دارد. برای طی کردن مراحل راهاندازی یک کسب و کار جدید، شما نیازمند داشتن ویژگیهای یک کارآفرین موفق هستید. بسیاری از شرکتهای بزرگ و موفق در گذشته، از یک استارتاپ کوچک شروع شدهاند. به عنوان مثال، فیسبوک، واتساپ و اوبر از این دسته شرکتها هستند. در ادامه، مراحل راه اندازی کسب و کار جدید را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.
کسب و کار چیست؟
واژهنامه آکسفورد، کسبوکار را به معنای خرید و فروش و تجارت میداند. همچنین، واژهنامه longman کسب و کار را فعاليت پولساز و تجارتی که از آن پول حاصل شود، تعریف میکند.
به طور کلی، کسبوکار ار میتوان حالتی از مشغولیت که شامل فعالیتهای از قبیل تولید، خرید کالا و ارائه خدمات با هدف فروش و کسب درآمد، دانست.
ارویک و هانت، کسبوکار را عملی میداند که در آن، خدمات و یا محصولی با هدف خدمت به افراد جامعه ارائه میشود. از نظر پترسن و پلومن، هر مبادلهای که منجر به خرید و فروش میشود را نمیتوان کسبوکار دانست. بلکه، کسبوکار همان تبادل تکراری و تجدید شونده است.
پرفسور اون، کسبوکار را یک نوع کاسبی میداند و معتقد است که طی این کاسبی، کالا و خدمات به بازار عرضه میشوند.
ويژگيهاي کسب و کار چیست؟
- فروش کالا و یا ارائه خدمات با هدف کسب ارزش.
- معامله و تبادل کالاها و خدمات.
- تکرار معاملات.
- انگیزه هدف.
- فعالیت آمیخته با ریسک.
مراحل راه اندازی کسب و کار مطمئن
بسیاری از افراد احساس میکنند که برای زندگی کارمندی ساخته نشدهاند و بهتر است به راهاندازی کسب و کاری برای خود فکر کنند. این افراد معتقدند که با روحیه ریسکپذیری و خطرپذیری، میتوانند از منابع، سرمایه و ایدهها بهرهبرداری کنند و بتوانند کسب و کاری موفق را بسازند. اما برای راهاندازی یک کسب و کار موفق، باید اصول این کار را رعایت کرده و مراحل مهمی را طی کنید.
ایدهپردازی و انتخاب ایدههای کارآمد
یکی از مهمترین مراحل در راهاندازی یک کسب و کار موفق، داشتن یک ایدهی محاسبه شده و متفکرانه است. احساس کردن اینکه برای زندگی کارمندی ساخته نشدهاید و تصمیم به راهاندازی کسب و کار خود دارید، تنها کافی نیست. مرحله مهمتر برای شروع، بررسی تمام ایدههایی است که در ذهن شما وجود دارد. شما باید هر یک از این ایدهها را در نظر گرفته و آنها را از نظر عملی بودن، سودآوری و احتمال شکست مورد بررسی قرار دهید و بهترین ایده را انتخاب کنید.
همچنین باید مطمئن شوید که ایده شما پایداری لازم را دارد و نه فقط موقتی است. به عبارت دیگر، ایده راهاندازی کسب و کار شما باید بتواند در طولانی مدت کارآمد باشد. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به تغییراتی در ایدهی خود داشته باشید تا آن را بهبود بخشید.
بررسی میزان تقاضای بازار و رقبا
برای شروع یک کسب و کار، مهم نیست که آیا شما قصد تولید محصولاتی دارید یا تصمیم به ارائه خدمات میگیرید. اما قبل از هر چیز، باید بازار فروش و مشتریان هدف خود را به خوبی بررسی کنید و سپس به شروع فعالیت در زمینه مورد نظر بپردازید. در این مرحله، باید سوالاتی از خود پرسید. آیا فعالیتی که قصد دارید شروع کنید، متقاضیان و مشتریان خود را دارد؟ آیا بازار برای محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید، اشباع نشده است؟ وضعیت رقبای شما چگونه است؟ آیا شما مزیتی را برای کسب و کار خود در نظر گرفتهاید که مشتریان از میان رقبا شما را انتخاب کنند؟ به طور کلی، بررسی بازار محصول یا خدمات، از جمل
بررسی میزان سرمایه اولیه مورد نیاز
بهترین راه برای شروع هر نوع کسب و کار، برآورد دقیق هزینههای آینده است. بدون توجه به اینکه آیا شما سرمایهگذار اصلی هستید یا از سرمایهگذاران دیگری استفاده میکنید، باید به دقت هزینههای مورد نیاز برای پیشبرد کسب و کار را پیشبینی کنید تا به سود و نتیجهی مورد نظر برسید. این هزینهها به بخشهای مختلفی تقسیم میشوند، برای مثال هزینههای اولیه راهاندازی کسب و کار که میتوان آنها را به عنوان هزینههای ثابت در نظر گرفت، و هزینههای جاری که در طول کار باید پرداخت شوند.
ما به شما پیشنهاد میکنیم در کسب و کارهای بزرگ از متخصصان در این حوزه مشاوره بگیرید. آنها میتوانند به شما در برآورد هزینهها و تحلیل مالی کمک کنند. همچنین، پس از پیشبینی هزینهها با توجه به مقیاس کسب و کار مورد نظر، باید راههایی برای تامین بودجه مورد نیاز خود را پیشبینی کنید. از جمله این راهها میتوان به وامهای تجاری بانکها که تحت شرایط خاصی به شما تعلق میگیرد، یا جذب یک سرمایهگذار قابل اعتماد اشاره کرد.
در نهایت، برنامهریزی مالی دقیق و مدیریت صحیح هزینهها از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند به شما در رسیدن به موفقیت و سود مدنظر کمک کند.
نوشتن طراح اولیه راه اندازی کسب و کار یا بیزنس پلن
یکی از موارد بسیار ضروری و قابل توجه در ابتدای راهاندازی کسب و کار یا استارتاپ، تدوین یک طرح کسب و کار یا به عبارت دیگر بیزنس پلن است. برای اجرای ایدههایی که در ذهن دارید، به یک نقشه راه دقیق در قالب یک بیزنس پلن نیازمندید. یک بیزنس پلن دقیق و کارآمد با رعایت اصول و سرفصلهای مشخص و معمولاً در چندین صفحه، با ذکر تمامی جزئیات کار تدوین میشود. طراحی یک نقشه راه مفصل و با جزئیات به شما در جذب یک سرمایهگذار مطمئن کمک بسیاری میکند.
بسیاری از سرمایهگذاران و بانکها تمایل دارند طرح شما برای راهاندازی کسب و کار را به طور دقیق بررسی کنند. اگر شما یک بیزنس پلن مکتوب برای کسب و کار خود داشته باشید، مورد اعتماد آنها قرار میگیرید. البته، اگر نیازی به جذب سرمایهگذار ندارید، میتوانید بیزنس پلن خود را در یک صفحه طراحی کنید. با این حال، دانشگاههای کسب و کار توصیه میکنند که این مرحله را از مراحل کاری خود حذف نکنید.
سایر مقالات ما: مشاور کسب و کار
کسب مجوزهای قانونی مورد نیاز
شما به طور قطع بسته به نوع کسب و کار و حوزهای که در آن فعالیت میکنید نیاز به مجوزهایی دارید که باید از مراجع ذیربط آنها را دریافت کنید. به غیر از برخی کسب و کارهای خانگی و آنلاین که نیاز به مجوز خاصی ندارند. اکثر کسب و کارهای کلان با مقیاسهای بزرگ به کسب مجوزهای مربوطه و گاها برخی آموزشها برای دریافت مجوز نیاز دارند.
بهتر است برای این مرحله با افراد آشنا با روندهای قانونی شروع یک کسب و کار مشورت کرده و به طور دقیق کسب اطلاعات کنید تا از مجوزهای مورد نیاز حوزهی فعالیتتان آگاه شوید. فراموش نکنید که در صورت عدم دریافت این مجوزها قبل از شروع کار، فعالیت شما غیرقانونی تلقی میشود. و ممکن است در مدت کوتاهی تمام زحماتتان به باد رود! پس برای انجام این کاغذ بازیها تنبلی نکنید و در همان ابدای مسیر نسبت به دریافت آنها اقدام کنید تا با مشکلات جدی مواجه نشوید.
ثبت یک نام تجاری برای کسب و کار
یکی از مراحل مهم و شاید شیرین برای راه اندازی کسب و کار انتخاب یک نام تجاری مناسب برای شرکت و یا استارت اپ شماست. این نام در واقع هویت و ماهیت کسب و کار شما را در بر میگیرد پس نیاز است تا توجه ویژهای به آن داشته باشید. نامی که با حوزهی فعالیت شما سازگار باشد و مشابهتی با سایر برندها در حوزهی کاری شما نداشته باشد.
همچنین نام انتخابی شما باید به مذاق مخاطب نیز خوش بیاید. چرا که بهتر است بدانید نام یک برند و یا یک محصول میتواند به طور مستقیم بر مخاطبین شما اثرگذار باشد. پس از انتخاب نامی متناسب باید آن را به ثبت برسانید تا به کسب و کار شما تعلق بپذیرد و حقوق آن برای شما محفوظ بماند.
تشکیل یک تیم قوی برای شروع کار
همانطور که میدانید منابع انسانی در کنار منابع دیگری که برای شروع یک کسب و کار نیاز دارید بسیار مهم و قابل توجه هستند و در بسیاری از شرکتها و برندهای موفق مسئول منابع انسانی یکی از جایگاههای مهم محسوب میشود و همین امر از میزان اهمیت یک تیم قوی در یک شرکت و یا مکان تجاری خبر میدهد. شما برای شروع کسب و کار خود باید به فراهم کردن یک تیم کاربلد، متشکل از افراد و متخصصینی که برای کسب و کار شما مفید هستند بپردازید.
تشکیل یک تیم متخصص یکی از مهمترین و در عین حال سختترین مراحل راه اندازی کسب و کار است. چرا که شما علاوه بر یافتن و جمع کردن این افراد در کنار یکدیگر در ابتدای راه، باید بتوانید در ادامهی مسیر نیز این تیم را در کنار خود نگهدارید. این امر مستلزم توجه کافی به حقوق و شرایط مناسب کاری برای آنهاست. همانطور که میدانید این افراد هستند که ایدهی شما در ابتدای راه را پیاده سازی و اجرا میکنند و شما با کار فردی به موفقیت دست پیدا نمیکنید، پس توجه به این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.
انجام تبلیغات و بازاریابی
پس از انجام تمامی مراحل بالا و رسیدن به سطح قابل قبولی از کسب و کار، نیاز دارید تا به تبلیغات محصول و یا خدمات خود بپردازید. کسب و کار شما بدون تبلیغات و برندسازی در بین مخاطب شناخته نمیشود و تا مخاطب شما را به عنوان یک ارائه دهنده و عرضه کنندهی مطمئن و قابل اعتماد نشناخته باشد، مسیری که برای کسب سود در طرح اولیهی خود بیان کردید قابل اجرا نیست و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما تحقق نمیپذیرد.
پس نیاز است تا با روشهای مطمئن و حساب شده به تبلیغات و بازاریابی در میان مخاطب بپردازید تا به یک برند شناخته شده در میان مخاطبین تبدیل شوید. و مشتریان خود را پیدا کنید. تبلیغات یکی از اثر گذارترین مراحل یک کسب و کار است، شما در تبلیغات به مخاطب میگویید که چرا باید شما را به رقبایتان ارجحیت دهد و یا چرا به خدمات شما نیاز دارد. متقاعد شدن مخاطب نتیجهی یک بازاریابی خوب است.
سخن پایانی:
یکی از مهمترین اقدامات در استارتآپ و کارآفرینی، راهاندازی کسبوکار جدید است. در این مقاله، به معرفی مراحل راهاندازی کسبوکار جدید و نکات ضروری در آن مسیر پرداختهایم.مسیر کسبوکار جدید میتواند پر از چالش و ریسک باشد. اما، با در دست داشتن اطلاعات مناسب میتوانید در این مسیر، موفق شوید و سود زیادی کسب کنید.
برای راهاندازی یک کسبوکار موفق باید از انگیزه و اشتیاق بالا برخوردار باشید؛ در غیر این صورت، مشکلات و موانعی که در سر راهتان قرار دارند، شما را از ادامه مسیر پشیمان میکنند.
اگر هنوز ایدهای برای راهاندازی کسبوکار یا استارتآپ ندارید، میتوانید به سراغ مقاله “۱۰ ایده برای کسبوکار پردرآمد با سرمایهکم” بروید.
دیدگاهتان را بنویسید