ویدئو مارکتینگ

بازاریابی سنتی دیگر به همان اندازه که در گذشته مؤثر نبوده و در حال حاضر، شما به بیش از این بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی چند ثانیهای نیاز دارید. سرعت بالای اینترنت و گسترش آن باعث شده است که تماشای ویدیوهای آنلاین به یکی از عادت های مصرف کنندگان تبدیل شود؛ بنابراین اگر تا به حال استراتژی ویدئو مارکتینگ خود را تدوین نکرده اید، باید کم کم نگران آیندهٔ کسب و کارتان شوید.ما قرار است در این مقاله به شما بگوییم ویدئو مارکتینگ چیست، چه کمکی به شما می کند و چرا باید از آن استفاده کرد؛ در ادامه با بیزینس استارت آپ همراه شوید.
این روزها، تولید محتوای ویدیویی آسان تر و مقرون به صرفه تر از گذشته است؛ شما می توانید با استفاده از یک گوشی هوشمند، ویدیویی با کیفیت و جذاب تهیه کنید و از آن برای دستیابی به اهدافتان بهره ببرید. به همین دلیل، شما دیگر نباید تعلل کنید و تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی خود را بیش از این به تعویق بیندازید.
ویدئو مارکتینگ چیست؟
همانطور که از نام “بازاریابی ویدئویی” پیداست، ویدئو به عنوان یک ابزار برای بازاریابی و تبلیغات استفاده میشود. به طور کلی، ویدئو مارکتینگ شامل تولید ویدئو (شامل تعیین بودجه، نوشتن فیلمنامه، فیلمبرداری و ویرایش)، تبلیغ آن (انتشار در کانالهای مختلف از جمله شبکههای اجتماعی، یوتیوب و آپارات) و در نهایت، تجزیه و تحلیل عملکرد ویدئو (بررسی معیارهایی مانند تعداد بازدیدها، نرخ کلیک و نرخ تبدیل) است.
با اضافه کردن محتوای ویدئویی به استراتژی بازاریابی خود، می توانید شاهد افزایش تعداد مشتریان علاقهمند (لید) و درآمد خود باشید. به عنوان مثال، می توانید ویدئوهای کوتاهی درباره کسبوکار خود منتشر کنید یا به ساخت مستندهای طولانی درباره موضوعات مهم روز بپردازید؛ همه چیز به هدف و نیازهای شما وابسته است!
بازاریابی ویدئویی به یکی از اجزای اساسی استراتژی بازاریابی کسبوکارها تبدیل شده است؛ بنابراین، نادیده گرفتن آن ممکن است باعث مشکلاتی شود و منجر به شکست و مانع از رشد کسب و کار شما گردد. با این حال، چه عواملی باعث شده است که نقش و تأثیر ویدئو مارکتینگ به این اندازه مهم و برجسته شود؟ به این سوال در بخش بعدی پاسخ خواهیم داد.

دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ
از گذشته تا امروز، ویدیو در حوزه بازاریابی و تبلیغات حضور فعال داشته است؛ اما در سالهای اخیر، محبوبیت آن به حدی بالا رفته است که به یکی از شاخههای اصلی بازاریابی تبدیل شده و به عنوان یک استراتژی کامل در نظر گرفته میشود.
بر اساس گزارشی از HubSpot، بیش از ۵۰ درصد از کاربران علاقهمندی خاصی به ویدیوهای برندها دارند که از هر نوع محتوای دیگری بیشتر است. همچنین، استفاده از کلمه “ویدیو” در عنوان ایمیل، باعث افزایش ۱۹ درصدی نرخ بازشدن آن میشود. علاوه بر این، ۹۰ درصد از مشتریان تأیید کردهاند که ویدیو در تصمیمگیری خرید محصولات تأثیر زیادی دارد.
با توجه به این جزئیات، میتوان گفت که دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ، افزایش تقاضا برای این نوع محتوا است. تقاضای بالا برای محتواهای ویدیویی به معنای افزایش نرخ تبدیل و در نتیجه بازگشت سرمایه میباشد؛ زیرا شما یک محتوایی ارائه میدهید که مخاطبانتان به آن علاقهمند هستند و آن را استقبال میکنند.
سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود، این است که بازاریابی ویدئویی چه مزایایی دارد؟ در بخش بعدی به این موضوع با جزئیات بیشتری پرداخته خواهیم شد و سودهایی که بازاریابی ویدئویی برای شما به همراه دارد را بررسی خواهیم کرد.
مزایای ویدئو مارکتینگ
روزی روزگاری، تهیه و انتشار ویدیو بسیار هزینه بر بود؛ اما امروزه، برای تولید محتوای ویدیویی نیازی به تجهیزات گران قیمت یا هزینههای زیاد برای انتشار آن نیست. گوشی های هوشمند، شبکه های اجتماعی و پلتفرم هایی مانند یوتیوب و آپارات این فرایند را برای شما آسانتر کردهاند. با این حال، سوالی که در ذهن شما باقی مانده است این است که بازاریابی ویدئویی چه سودی برای کسبوکارها دارد. از مزایای مهم یادگیری و آموزش ویدئو مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. ایجاد و افزایش آگاهی از برند
شواهد حاکی از آن است که مخاطبان و هدفگروه شما بیش از پیش به ویدیو علاقهمند هستند. بر اساس آمارهای اخیر، کاربران به طور میانگین هر هفته ۱۹ ساعت ویدیو آنلاین میبینند. این علاقه به تماشای ویدیو آنلاین به مراتب بیشتر از سالهای گذشته است؛ زیرا در سال ۲۰۲۲، کاربران نسبت به سال گذشته و ۴ سال پیش بهترتیب ۱ ساعت و ۸.۵ ساعت بیشتر ویدیو تماشا میکنند.
وقتی ویدیوهای شما در فضای مجازی منتشر میشوند، تعداد زیادی از کاربران با برند شما آشنا میشوند و نام شما همراه با آن ویدیو در گفتمان عمومی قرار میگیرد. کاربران نهتنها علاقهمند به تماشای ویدیوها هستند، بلکه آنها را با دوستان خود به اشتراک میگذارند. آمارها نشان میدهد که بیش از ۵۵ درصد از افرادی که ویدیوها را تماشا کردهاند، آنها را برای دوستان خود ارسال میکنند.
علاوه بر این، محتواهای ویدیویی به طور معمول بیشترین تعداد کامنت را دریافت میکنند؛ بنابراین این کامنتها به شما کمک میکنند فضای خوبی برای بحث و گفتوگو ایجاد کنید و بیشتر دیده شوید.
۲. جلب اعتماد مخاطبان هدف
شما میتوانید با استفاده از ویدیوها، اطلاعات اولیه و مفید را به مخاطبان هدف خود منتقل کنید. آنها دیگر نیازی ندارند ساعتها از زمان خود را صرف مطالعه مقالات طولانی کنند، بلکه در عرض چند دقیقه، به آنچه که میخواهند دسترسی پیدا میکنند. به همین دلیل، ویدیوها نقش مهمی در تصمیمگیری افراد ایفا میکنند؛ زیرا آنها به شما به عنوان یک منبع قابل اعتماد و معتبر نگاه میکنند.
از سوی دیگر، فرض کنید شما قصد خرید یک لپتاپ را داشته باشید. در چنین شرایطی، آیا تماشای یک ویدیو که لپتاپ را بررسی کرده است، شما را به خرید نزدیکتر میکند یا خواندن یک مقاله چند هزار کلمه؟ به عبارت دیگر، ویدیوها باعث میشوند مخاطب نگران این موضوع نباشد که قصد دارید او را فریب دهید و به همین دلیل، اعتماد بیشتری به شما دارد.

۳. بهبود سئو
مزایای ویدئو مارکتینگ تنها به جلب توجه و اعتماد مخاطبان هدف ختم نمیشود. بازاریابی ویدیویی به بهبود فعالیتهای شما در حوزه سئو کمک میکند. ویدیوها بهطور مستقیم تأثیری بر رتبهبندی ندارند؛ اما باعث میشوند که یک بازدیدکننده بیشتر در وبسایت شما بماند که این مسئله یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در رتبهبندی صفحه نتایج جستوجو است.
از سوی دیگر، تعداد بکلینکها از دیگر عوامل مهم در سئو به حساب میآید. محتواهای ویدیویی مانند یک آهنربا عمل میکنند و لینکهای زیادی را به خود جذب میکنند. شما نهتنها میتوانید لینکهای مختلفی را در کپشن ویدیوهای خود قرار دهید، بلکه این فرصت را دارید که نظر سایتها و کاربران دیگر را به سمت خود جلب کنید.
افزایش بکلینکها و بهبود رتبهبندی به معنای افزایش ترافیک وبسایت است؛ زیرا مردم محتوای ویدیویی را نسبت به محتوای متنی ترجیح میدهند و به احتمال زیاد، وبسایتی را که از ویدیو استفاده میکند انتخاب میکنند. یافتههای یک مطالعه نشان میدهد که ترافیک ارگانیک در صورت وجود یک ویدیو تا ۱۵۷ درصد افزایش مییابد.
۴. ترغیب افراد به انجام عملی مشخص
ویدیوها توانستهاند مردم را به انجام اقدامات خاص تشویق کنند! در یک نظرسنجی، ۹۰ درصد از شرکتکنندگان اعلام کردند که با توجه به محتواهای ویدیویی، تصمیم به خرید را گرفتهاند. به طور ساده، با استفاده از ویدئو مارکتینگ، میتوانید نرخ تبدیل و نرخ کلیک بالاتری را تجربه کنید.
مخاطبان هدف شما به ویدیوهای آموزشی شما به عنوان تبلیغ آزاردهنده نگاه نمیکنند. به همین دلیل، به احتمال زیاد به آنها گوش میدهند و درخواست شما را عملی میکنند. بنابراین، مطمئن شوید که نیازهای آنها را برآورده کنید. در واقع، محتوای ویدیویی تنها زمانی به شما کمک میکند که پشت آن یک استراتژی قوی و مدون وجود داشته باشد؛ بنابراین تنها با تدوین استراتژی، میتوانید تغییر چشمگیری در نرخ تبدیل و نرخ کلیک مشاهده کنید.
۵. بهینهسازی قیف بازاریابی
از بازاریابی ویدیویی در سراسر قیف خود بهره ببرید. تولید محتوای ویدیویی یک راه عالی برای آموزش مشتریان بالقوه و جذب آنها است. بیشتر افراد قبل از اینکه تصمیم به خرید محصولی بگیرند، دربارهاش تحقیق میکنند. تحقیق آنها میتواند دربارهی مسائل ساده مانند سایز مناسب یک محصول یا مسائل پیچیدهتری مانند مزیتها و برتریهای آن نسبت به محصولات دیگر باشد.
به علاوه، ۷۴ درصد بازاریابان و صاحبان کسبوکارها ویدیوها را به عنوان راه موثرتری برای جلب مشتریان علاقهمند (لید) میشناسند. با استفاده از یک ویدیو درباره محصول یا خدمت خود، میتوانید مخاطبان خود را به سمت خرید هدایت کنید؛ زیرا شواهد نشان میدهد که مردم در هنگام مشاهده ویدیو کمتر فکر میکنند و سریعتر تصمیم میگیرند شاید برخی از راهکارهایی که میتوانید برای بهرهبرداری از بازاریابی ویدیویی در کسبوکار خود استفاده کنید، عبارتند از:

تعیین هدف
قبل از شروع هر استراتژی بازاریابی، باید هدف خود را مشخص کنید. آیا میخواهید فروش افزایش یابد، آگاهی مشتریان افزایش یابد یا ارتباط با مشتریان بهبود یابد؟ با تعیین هدف، میتوانید استراتژی و محتوای ویدیویی مناسب را انتخاب کنید.
۲. تولید محتوای جذاب
محتوای ویدیویی شما باید جذاب، ارزشمند و مفید برای مخاطبان باشد. مطمئن شوید که محتوای ویدیویی شما با توجه به نیازها و علاقههای مخاطبان شما طراحی شده است.
بهینهسازی SEO
برای افزایش دسترسی به ویدیوهای خود، از بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) استفاده کنید. این شامل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، توضیحات صحیح و برچسبهای مناسب برای ویدیوهای شما است.
انتشار در پلتفرمهای مختلف
ویدیوهای خود را در پلتفرمهای مختلف مانند YouTube، Instagram، Facebook و LinkedIn منتشر کنید. اینکه ویدیوهای شما در جایی که مخاطبان شما حضور دارند به نمایش درآیند، احتمال دیده شدن و انتشار شما را افزایش میدهد.
اندازهگیری و تجزیه و تحلیل
با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل ویدیویی مانند YouTube Analytics، میتوانید عملکرد ویدیوهای خود را پیگیری کنید و از نتایج آنها برای بهبود استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. متوجه شوید کدام ویدیوها بهترین عملکرد را دارند و چه عواملی تأثیرگذاری بر موفقیت آنها داشتهاند.
همکاری با افراد مؤثر
برای افزایش تأثیرگذاری بازاریابی ویدیویی، میتوانید با افراد مؤثر در صنعت خود همکاری کنید. مثلاً میتوانید با بلاگرها، تهیهکنندگان محتوا یا صاحبان کانالهای محبوب در شبکههای اجتماعی همکاری کنید
چالشهای اجرای بازاریابی ویدیویی
در هنگام اجرای استراتژی ویدئو مارکتینگ، ممکن است با چالشها و مشکلات متعددی روبرو شوید که میتواند تأثیراتی بر موفقیت شما داشته باشد. یکی از مشکلات اساسی کسبوکارهای ایرانی، عدم دسترسی کاربران به پلتفرمهای محبوب مانند یوتیوب و فیسبوک است. این شبکهها به دلایلی در ایران فیلتر شدهاند و شرکتها و کسبوکارهای ایرانی قادر به بهرهبرداری کامل از آنها نیستند.
همچنین، سرعت پایین اینترنت یکی دیگر از چالشهایی است که کسبوکارهای ایرانی با آن روبهرو هستند. این مشکل باعث میشود که بسیاری از کسبوکارها نتوانند بهطور کامل از مزایای بازاریابی ویدیویی بهرهبرداری کنند. از طرف دیگر، هزینههای اینترنت در ایران بالا بوده و بنابراین افراد ممکن است تصمیم بگیرند کمتر ویدیوها را مشاهده کنند و تنظیمات مصرفی خود را بهینه کنند.
محدودیتهای فرهنگی و قوانین نیز میتواند خلاقیت و نوآوری صاحبان کسبوکار ایرانی را محدود کند. آنها قادر به تبلیغ ویدیوهای خود بهخوبی نیستند و نمیتوانند به طور کامل از مزایای تبلیغات ویدیویی بهرهبرداری کنند، زیرا به پلتفرمهای تبلیغاتی معروف مانند گوگل ادز دسترسی ندارند.
با این وجود، این موضوع باید شما را از امیدواری و انگیزه ساقط نکند. شما میتوانید با استفاده از خدمات تبلیغات ویدیویی بیزینس استارت آپ، به هدفگیری از میلیونها کاربر بپردازید و آگاهی از برند خود را افزایش دهید یا فروش بیشتری داشته باشید. همچنین، گزارشات لحظهای کمپین در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید با تجزیه و تحلیل معیارهای تعیین شده، عملکرد خود را ارزیابی کنید.

اهداف اصلی استفاده از ویدئو مارکتینگ
در قسمت قبل، بحث کردیم که تعیین هدف در موفقیت فعالیتهای بازاریابی چقدر اهمیت دارد. بدون شک، بدون داشتن هدف مشخص، نمی توانید در این مسیر پیش بروید و ممکن است با شکست مواجه شوید.
اما سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که با استفاده از ویدئو مارکتینگ، چه اهدافی را می توان دست یافت؟ با استفاده از این نوع بازاریابی، شما می توانید آگاهی از برند خود، نرخ تعامل و فروش را افزایش دهید؛ همچنین می توانید از آن برای جذب ترافیک بیشتر و آموزش مخاطبانتان بهره ببرید.
۱. افزایش فروش
شما می توانید با استفاده از ویدیوهایی مانند تیزرها، توصیهنامهها و ویدیوهای آموزشی، فروش خود یا میانگین ارزش هر سفارش را افزایش دهید. طبق آمارهای اخیر، میانگین ارزش هر سفارش در فروشگاههایی که در اکثر صفحات محصول خود از ویدیو استفاده می کنند، ۶۸ درصد بیشتر از فروشگاههایی است که فقط در چند صفحه از ویدیو استفاده می کنند.
۲. آموزش مشتریان
یکی از اهدافی که می توانید در بازاریابی ویدیویی دنبال کنید، آموزش بهتر مشتریان است. ویدیوها ابزاری عالی برای آموزش نحوه استفاده از محصول یا خدمت شما است؛ همچنین می توانید به پرسشهای متداول مشتریان پاسخ دهید و این ویدیوها را در خبرنامههای ایمیلی خود قرار دهید.
۳. افزایش آگاهی از برند
ویدیو می تواند به ابزاری قدرتمند برای اطلاعرسانی درباره مزیتها و محصولات شما تبدیل شود. شما نیاز ندارید در ویدیو برند یا محصول خود را تبلیغ کنید، بلکه باید درباره برند و محصول خود داستان بگویید. به عبارتی، ویدیوهای شما قرار است تصویر مناسبی از برند شما در ذهن مخاطبان ثبت کنند.
تعیین چنین هدفی به این معناست که ویدیوی شما باید به شکل گستردهای و توسط افراد زیادی دیدشود. برای این منظور، میتوانید از راهکارهایی مانند به اشتراک گذاری ویدیو در شبکههای اجتماعی، بهینهسازی سئوی ویدیوها برای موتورهای جستجو، استفاده از تبلیغات ویدیویی در پلتفرمهای تبلیغاتی و همچنین ایجاد تریگرهای انگیزشی برای به اشتراک گذاری ویدیوها تا به هدف خود برسید.
در نهایت، برای دستیابی به موفقیت در بازاریابی ویدیویی، لازم است روی معیارهای کلیدی عملکرد (KPIs) تمرکز کنید و عملکرد واقعی و تأثیر ویدیوها را اندازهگیری کنید. این شامل معیارهایی مانند تعداد بازدیدها، نرخ تبدیل، میزان دریافت ترافیک، نرخ تعامل و درآمد حاصل از فروش است.
با توجه به این اهداف و راهکارها، میتوانید با استفاده از ویدئو مارکتینگ در بازاریابی خود موفقیتآمیز باشید و به جذب مخاطبان، افزایش فروش و ایجاد ارتباط قویتر با مشتریان خود بپردازید.

۴. افزایش تعامل
تعامل و مشارکت کاربران در فضای آنلاین بسیار اهمیت دارد؛ زیرا به عنوان یک نوع بازاریابی دهان به دهان محسوب می شود. وقتی کاربری محتوای شما را لایک، نظر یا پیامی را به اشتراک می گذارد، در واقع شما به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دیگران معرفی می شوید.
هر چقدر تعامل کاربران بیشتر باشد، احتمال جذب افراد جدید نیز بیشتر خواهد بود؛ زیرا آنها شما را به عنوان یک کسب و کار مورد اعتماد و قابل اعتماد می بینند. شواهد نشان می دهد که ویدیو یک ابزار عالی برای افزایش نرخ تعامل است؛ زیرا بسیاری از افراد از آن لذت می برند. به عنوان مثال، ویدیوهای آموزشی و مصاحبه به شما اجازه می دهند تا مخاطبان خود را به مشارکت بیشتر ترغیب کنید.
۵. افزایش ترافیک وبسایت
یکی از اهداف مهم بازاریابی ویدیویی، افزایش ترافیک وبسایت است؛ زیرا گوگل به لینکهایی که در آنها ویدیو استفاده شده است، بیشتر ارزش میدهد. به عنوان مثال، شما میتوانید از ویدیوهای مرتبط با برند یا محصول خود و همچنین نظرات مشتریان فعلی در صفحات وبسایتتان استفاده کنید.
در بازاریابی ویدیویی، می توان به دستیابی به چندین هدف مختلف پرداخت؛ همه چیز به منابع، بودجه و هدف شما بستگی دارد. برای شروع، می توانید چند ویدیو را در بلاگ خود منتشر کنید تا ترافیک وبسایتتان را افزایش دهید یا در شبکههای اجتماعی، بیشتر از همیشه از ویدیوها بهره ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید