هدف از راه اندازی کسب و کار
هدف از راه اندازی کسب و کار ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. برخی از اهداف معمول شامل کسب درآمد و پول، دستیابی به شهرت، ارضای نیازهای شخصی، ایجاد آزادی شخصی، تأمین درآمد بازنشستگی و یا حتی فرار از ناتوانی در استخدام مجدد یا نیاز به بازآموزی میباشد. هرچند کسب و کارها ممکن است اهداف مشابهی را دنبال کنند، اما شما برای چه هدفی این مقاله را مطالعه میکنید؟ آیا اهداف خود را تعیین کردهاید؟ شما احتمالاً به دنبال دانستن نحوه راه اندازی یک کسب و کار هدفمند و دستیابی به موفقیت در آن هستید. این هدف به عنوان یکی از اهداف و دلایل اصلی برای راه اندازی یک کسب و کار، توسط کارآفرینان مدنظر قرار میگیرد و آنها انتظار دارند که از طریق این کسب و کار، خواستههای خود را مانند موفقیت به حقیقت بپیوندانند.
هدف از راه اندازی کسب و کار چیست؟
وقتی به سوال هدف شما از راه اندازی یک کسب و کار میپردازیم، بسیاری از افراد تعیین اهداف بلندمدت را به عنوان اهداف کسب و کار خود میبینند که برای نشان دادن انتظارات و خواستههای خود به صورت ملموس استفاده میشود.
این اهداف کسب و کار به سه دسته کلی تقسیم میشوند. میتوانند اهداف اقتصادی یا مالی، شخصی و یا بازنشستگی باشند.
در ادامه، به تفصیل هر یک از این دستهبندیها را بررسی خواهیم کرد.
همچنین باید به خاطر داشت که علاوه بر داشتن اهداف بلندمدت مانند راه اندازی و رشد کسب و کار، باید اهداف کوتاه مدتی را نیز برای شکلگیری کسب و کار خود تعیین کنید.
اهداف کسبوکار کوتاهمدت شما باید واقعبینانه و قابل دستیابی باشند. بعد از تعیین هدف از راه اندازی کسب و کار، باید مراحل شروع کار را طی کرد:
- انتخاب نام مناسب برای کسبوکار
- اخذ جواز کسب یا مجوز
- پیدا کردن یک مشاور خوب برای بیزنسهای کوچک
- ایجاد حساب بانکی تجاری
در ماه های پر هرج و مرج اول کار، احساس پیشرفت برای سلامت روانی بسیار مهم است. اهداف کوتاه مدت کسب و کار می توانند به شما در دستیابی به پیروزی های کوچک اما بسیار مهم کمک کنند.
اهداف اقتصادی
هدف اصلی از راه اندازی کسب و کار ممکن است به لحاظ اقتصادی باشد. اهداف اقتصادی کسب و کار می توانند منجر به موفقیت مالی شوند. بدیهی است که شما هم می خواهید کسب و کارتان موفقیت آمیز باشد. اما تعریف موفقیت به تعدادی از عوامل شخصی بستگی دارد.
اگر برای مدتی به عنوان نیروی کار مشغول به کار بوده اید، می دانید که با درآمد فعلی تان چه نوع سبک زندگی را می توانید تحمل کنید. احتمالاً مانند اکثر افراد، دوست دارید درآمد بیشتری کسب کنید.
بسیاری از افراد تصور می کنند که خوداشتغالی راهی برای رسیدن به این هدف است و جواب سوال هدف شما از راه اندازی کسب و کار چیست، رسیدن به خوداشتغالی است.
گاهی اوقات، فشارهای اقتصادی هستند که باعث میشوند فرد به فکر راهاندازی یک کسبوکار جدید بیافتد؛ در این صورت فرد ممکن است هر کدام از دلایل زیر را بهعنوان یکی از اهداف کسبوکار خود در نظر بگیرید:
- تغییر درآمد: برخی افراد باور دارند که کار به عنوان یک کارمند در یک محیط شرکتی محدودیتی روی پتانسیل درآمد آن ها قرار می دهد و هدف از راه اندازی کسب و کار برای آنها به دست آوردن یک درآمدی است که احساس می کنند سزاوار آن هستند.
- جایگزینی درآمد: برخی از افراد با تنزل درآمد خود مواجه هستند و نیاز دارند درآمد از دست رفته خود را جایگزین کنند و به دنبال راه های جدیدی برای کسب درآمد باشند.
- درآمد مکمل: تغییر در شرایط خانوادگی ممکن است باعث شود که شما به یک منبع درآمد دوم نیاز داشته باشید و در این صورت کسب و کار شما به یک تجارت و کسب و کار پاره وقت تبدیل می شود.
هدف اصلی از راهاندازی کسبوکار در اینگونه مواقع، رسیدن به یک منبع درآمد مکمل است. در هنگام تعیین اهداف اقتصادی و پاسخ به سوال فوق، به یاد داشته باشید که بیشتر کسبوکارها فوراً برای مالک سود تولید نمیکنند. بنابراین باید واقعبین باشید و در مورد زمانی که کسبوکار جدید شما به منبع درآمدی ثابت و مطمئن تبدیل میشود، توقعات را منطقی ترتیب دهید. همچنین، برای تعیین مدت زمانی که میتوانید با کسبوکار جدید خود که با ضرر کار میکند، همچنان هزینهها را پوشش دهید و به کار ادامه دهید، باید واقعبین باشید.
اهداف شخصی
اهداف شخصی به موفقیت ارزشمند میدهند. پول تنها جزء کوچکی از داستان است و برای اکثر افراد، رضایت خاصی در این وجود دارد که “خودشان کار را انجام دهند”. این رضایت ممکن است به شکل قابل اندازهگیری و ارزیابی نباشد، اما همچنان مهم است.
دلایل معمولی که افراد در جواب سوال هدف شما از راهاندازی کسبوکار چیست خواهند گفت عبارتند از:
-
آزادی
برخی از افراد، تمایلی به کار کردن برای دیگران ندارند و به دنبال آزادی تصمیمگیری هستند. هدف اصلی از راهاندازی کسبوکار، داشتن یک کسبوکار شخصی است؛ زیرا آن را به عنوان یک راه برای دستیابی به آزادی شخصی در سطوح مختلف میبینند.
-
تغییر شغل
بیشتر افراد در طول زندگی خود چندین بار شغل یا حتی کسبوکار خود را تغییر میدهند. این تغییرات گاهاً به دلیل انتخاب خودشان صورت میگیرد و گاهی نیز به دلایل مختلفی مانند ناپدید شدن برخی مشاغل. بنابراین، هدف اصلی از راهاندازی کسبوکار برای این دسته از افراد، تغییر شغل است.
-
رضایت شغلی
بعضی افراد احساس میکنند در یک شغل گیر کردهاند که از آن لذت نمیبرند و به دنبال فرصتی هستند تا در یک شغل جالبتر فعالیت کنند.
-
به رسمیت شناخت شدن
برای بسیاری از افراد، داشتن تخصص یا صاحب اختیاری در یک زمینه خاص اهمیت دارد. آنها نمیخواهند فقط یک کسبوکار راهاندازی کنند؛ بلکه هدف آنها از راهاندازی کسبوکار این است که به واسطه کیفیت کار و تخصص خود شناخته شوند.
-
انعطافپذیری
بعضی افراد، برآوردن نیازهای شخصی خود را مانند کار در محیط باز، داشتن ساعات کار نامنظم، تعطیلات فصلی و موارد مشابه را از آزادی میخواهند.
-
مسئولیت
بعضی افراد در محیط شرکتی احساس گمشدگی میکنند و میخواهند فرصتی داشته باشند تا در زمینهٔ انتخابی خود نقش بزرگتری ایفا کنند.
-
رشد حرفهای
برخی افراد باور دارند که ایدههای آنها نادیده گرفته میشود یا به درستی از آنها در محیط شرکتی استفاده نمیشود. در این صورت، هدف این دسته افراد از راهاندازی کسبوکار، این است که فرصتی برای انجام کار به روش خود داشته باشند.
-
مزایا و امنیت
با توجه به تمایل شرکتها به کنترل هزینهها، مزایایی که به کارکنان ارائه میشود مانند گذشته زیاد نیست. بسیاری از افراد احساس میکنند که مزایای سنتی کار برای کارفرمایان بزرگ بهطور قابل توجهی کاهش یافته است. برنامههای بازنشستگی کمتری مزایا دارند، هزینه برنامههای سلامت شرکتی هر ساله برای کارکنان افزایش یافته و امنیت شغلی کارمندان در شرکتهایی که قبلاً از آن لذت میبردند، بهشدت کاهش یافته است. بنابراین، برای این دسته افراد، هدف از راهاندازی کسبوکار رسیدن به مزایا و امنیت شغلی مدنظر است.
اهداف بازنشستگی
اهداف بازنشستگی به شما کمک میکنند تا در آینده خود محافظت شوید. بیشتر مردم منتظر زمانی هستند که بتوانند بدون نیاز به کار کردن، استراحت کنند و از زندگی خود لذت ببرند.
داشتن فرصتی برای انجام کاری که میخواهید در زمانی که میخواهید، انگیزه قوی و همچنین یکی از هدفهای شما از راهاندازی کسبوکار است. البته، برخی افراد به دلیل لذتبردن از کارکردن، بازنشستگی را انتخاب نمیکنند.
در واقع، بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک موفق تا دههی ۷۰ و ۸۰ زندگی خود را کار میکنند؛ با این حال، اکثریت افراد به همدردی منتظر بازنشستگی هستند و برخی تلاش میکنند تا بازنشستگی زودتر برایشان رخ دهد.
هر کسی که با یک برنامهریزی مالی شخصی سر و کار دارد، میداند که بازنشستگی و زندگی راحت نیاز به پول زیادی دارد.
بسیاری از افراد باور دارند که اگر مسئول منبع درآمد خود باشند، میتوانند کار بهتری انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که پول کافی برای بازنشستگی خواهند داشت.
در واقع، هدف آنها از راهاندازی کسبوکار، تأمین هزینههای دوران بازنشستگی است.
علاوهبر این، یک کسبوکار کوچک موفق میتواند چیزی بیش از صرفهجویی درآمد ثابت برای آینده فراهم کند.
قبل از بازنشستگی، ممکن است بتوانید کسبوکار پر رونق خود را با سود خوبی بفروشید یا منافع مالکیت خود را به دیگران بفروشید؛ آنها نیز میتوانند کسبوکار را اداره کنند و به رشد و پیشرفت کسبوکار شما کمک کنند.
چرا اهداف کسبوکار مهم هستند؟
پاسخ دقیق به سوال هدف شما از راهاندازی کسبوکار چیست مهم است؛ زیرا آنها تقریباً بر هر کاری که شما انجام میدهید در حین برنامهریزی، شروع و اداره کسبوکارتان تأثیر میگذارند.
اهداف کسبوکار نهتنها مقصدی هستند که کسبوکار شما به سمت آن حرکت میکند؛ بلکه همچنین خطوط سفیدی هستند که شما را در جاده نگه میدارند.
برای مثال، شما شغلی دارید که سالانه برای شما حقوق قابلتوجهی به اندازه ۱۰۰ میلیون تومان فراهم میآورد. شما از شغل خود متنفرید و آرزوی ترک آن را دارید.
از طرفی شما ایدهای برای یک کسبوکار کوچک دارید که شامل خدماترسانی به بازاری کوچک است و هدف خود را تعیین میکنید که ظرف ۵ سال بهعنوان متخصص در آن حوزهٔ خاص شناخته شوید.
شما ایده خود را تجزیهوتحلیل میکنید و متوجه میشوید در حالی که هیچکس دیگری به آن بازار خدمات نمیدهد، بازار کوچک است و به احتمال زیاد حداقل در ۳ سال اول بیش از ۷۰ میلیون تومان درآمد ندارید.
با این حال، متوجه میشوید که چون کسبوکار شما منحصربهفرد است و شانس شما برای تبدیل شدن به یک متخصص شناختهشده خوب است و پس از گذشت ۳ سال اول، پتانسیل درآمد بسیار بیشتری خواهید داشت.
علیرغم کاهش درآمد موردانتظار برای ۳ سال، شما تصمیم میگیرید که ارزش پیشنهادی کسبوکار شما چیست و آن را آغاز خواهید کرد.
اهداف کسبوکار تقریباً در هر تصمیمی که در طول مسیر میگیرید، از نحوۀ ساختار کسبوکار شما و استخدام کارمندان گرفته تا نحوه فروش و بازاریابی محصول یا خدمات، نقش برجستهای دارند.
بهعنوان مثال، فقط تعیین اینکه میخواهید حرفهٔ خود را تغییر دهید یا اینکه میخواهید رئیس خود باشید، کافی نیست! بلکه شما باید اهداف کسبوکار خاص خود را با کمّی کردن آنها توسعه دهید.
دستورالعملهای تعیین هدف برای صاحبان کسبوکار
کمّی کردن اهداف شما میتواند فرایندی طولانی باشد. قبل از اینکه برای تعیین اهداف خاص آماده شوید، باید اطلاعات بیشتری را جمعآوری کنید. در نهایت، احتمالاً میخواهید این اهداف را در قالب یک طرح کسبوکار در کنار هم قرار دهید.
با این حال، قبل از اینکه به بررسی روند بهدست آوردن این اطلاعات بپردازیم، بهتر است به برخی از دستورالعملهایی که باید هنگام تعیین کمیت اهداف خود رعایت کنید، نگاهی بیندازیم:
باید خاص باشید
«اهداف کسبوکار را طوری تعیین کنید که بهراحتی قابل اندازهگیری باشند و در صورت امکان از اعداد بهعنوان هدف استفاده کنید.»
بهعنوان مثال، ممکن است هدف خود را از فروش کالاها یا خدمات در تعداد معینی از شهرستانها یا استانها، داشتن تعداد معینی کارمند یا رسیدن به سطح خاصی از فروش تعیین کنید.
این اعداد را به بازههای زمانی مشخص (در عرض ۶ ماه، ظرف ۲ سال، ظرف ۱۰ سال و غیره) گره بزنید.
سعی کنید واقعبین باشید
داشتن انتظارات بالا عالی است؛ اما مطمئن شوید که اهداف کسبوکار معقول و بالقوهٔ قابل دستیابی را برای خود تعیین میکنید.
اگر در حال افتتاح یک فستفود هستید، ادعای اینکه میخواهید ظرف ۶ ماه از مکدونالد بزرگتر شوید، واقعبینانه نیست.
پشتکار زیادی داشته باشید
برای راهاندازی کسبوکار، میتوانید واقعبین بوده و همچنان هدفگذاری بالایی داشته باشید. اهدافی را تعیین نکنید که خیلی راحت به دست میآیند. همچنین، حتماً برای خودتان اهداف کسبوکار کوتاهمدت و بلندمدت تعیین کنید.
فرض کنید که پس از ۶ ماه در کسبوکار، به تمام اهداف خود برسید؛ پس از آن چه؟
وقت و انرژی که صرف کسبوکار میکنید را کم نفروشید. اگر میخواهید در عرض ۲۰ سال از مکدونالد بزرگتر شوید، باید پشتکار داشته باشید و این هدف را دنبال کنید.
روی اهدافی که تعیین کردهاید ثابتقدم بمانید و مراقب تعیین ناخواسته اهداف متناقض باشید.
بهعنوان مثال، ممکن است هدف رسیدن به رشد سریع به اندازهای که بتوانید ۳ کارمند در عرض ۲ سال داشته باشید با هدف کسب مقدار مشخصی از پول مغایر باشد؛ زیرا هزینهٔ افزودن کارکنان، بهطور موقت درآمد شما را به زیر سطحِ مورد هدف کاهش خواهد داد.
داشتن هر ۲ هدف اشکالی ندارد. صرفا آگاه باشید که تضاد بالقوهای بین این ۲ وجود دارد؛ بنابراین اولویتها را در اهداف خود تعیین کنید تا بدانید کدام یک برای شما مهمتر است.
نتیجهگیری
برخی افراد در تعیین اهداف کسبوکار مشکل دارند؛ زیرا نمیدانند از کجا شروع کنند. اگر این مورد برای شما نیز صدق میکند، موارد و نکات گفتهشده در مقاله را امتحان کنید.
با هدفی شروع کنید که بهراحتی قابل اندازهگیری است. برای انجام محاسبات خود میتوانید با مقدار پولی که برای تأمین هزینههای اولیه زندگی خود نیاز دارید شروع کنید.
تنها زمانی که آن نیاز را برآورده کردید، میتوانید به دنبال اهداف دیگر باشید. حالا میتوانید جواب روشنتری به این سوال بدهید که دقیقاً هدف شما از راهاندازی کسبوکار چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید