مدیریت بازرگانی چیست؟
مدیریت یک کسب و کار همواره چالش های فراوانی را به همراه دارد و برای هیچ کارآفرینی آسان نیست. تمام افراد قابلیت درک و انجام مسئولیت های مختلف یک مدیر را ندارند. با این حال، نمی توان گفت که همه افراد قادر به مدیریت یک کسب وکار و پیشبرد آن با مدیریت خود هستند. به همین دلیل، رشته های مختلفی برای آموزش و ارتقای دانش و مهارت های مدیریت بهوجود آمده است. یکی از این رشته ها، مدیریت بازرگانی است که در این مقاله بهطور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.
مدیریت بازرگانی چیست؟
مدیریت بازرگانی به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل عملیات یک کسب وکار یا سازمان است، به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد آن. این فرایند و فعالیت ها شامل نظارت بر تمام جنبه های یک کسب وکار، از جمله امور مالی، عملیاتی، بازاریابی و منابع انسانی می شود. مدیران بازرگانی باید در رهبری، ارتباطات و حل مشکلات مهارت داشته باشند و بتوانند تصمیمات استراتژیکی اتخاذ کنند که این تصمیمات مسئولیت موفقیت سازمان را بر عهده دارند.
به طور کلی، وظایف یک مدیر بازرگانی عبارتند از:
1. توسعه اهداف برای رشد و پیشرفت سازمان و تیم ها
2. طراحی و اجرای برنامه ها و استراتژی های تجاری برای دستیابی به اهداف
3. اطمینان حاصل کردن از وجود منابع کافی در سازمان برای انجام فعالیت های روزانه (مانند نیروی انسانی، مواد، تجهیزات و غیره)
4. انجام سازماندهی و هماهنگی برای افزایش بهرهوری
5. نظارت بر عملکرد کارکنان و ارائه بازخورد و مشاوره برای بهبود کارایی و اثربخشی آنها
6. حفظ روابط با شرکا/فروشندگان و تامین کنندگان
7. جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های خارجی و داخلی و نوشتن گزارش
8. ارزیابی عملکرد کلی شرکت در مقابل اهداف
9. نمایندگی شرکت در رویدادها، کنفرانسها و سایر فعالیت ها
10. اطمینان از رعایت قوانین و دستورالعمل های قانونی در سازمان.
مدیر بازرگانی کیست؟
هدف نهایی هر کسب وکار، کسب سود است و مدیر بازرگانی تسلیم کننده این هدف است. مدیر بازرگانی یک حرفه ای است که مسئولیت نظارت بر عملکرد کارمندان و فعالیت های روزانه سازمان را دارد. وظیفه اصلی آنها اطمینان حاصل کردن از کارآمدی مداوم تمام فعالیت های کسب وکار است.
با اجرای استراتژی های عملیاتی، بررسی های لازم درباره عملکرد کارکنان و به روز نگه داشتن فعالیت های روزمره، مدیران بازرگانی موفقیت و سودآوری کسب وکار را تضمین می کنند. آنها همچنین به دنبال فرصت های رشد کسب وکار و دستیابی به اهداف خود هستند. علاوه بر این، مدیران بازرگانی نظارت می کنند تا راه های بهبود شرایط و شناسایی موانع را برای پروژه های در حال انجام شرکت پیدا کنند.
برای انجام این وظایف، مدیران بازرگانی به مجموعه ای از مهارت های خاص نیاز دارند که در واقع همه مدیران باید این مهارت ها را داشته باشند. در ادامه به اشاره به این مهارت ها خواهیم پرداخت.
مهارت هایی که هر مدیر بازرگانی باید داشته باشد
مدیر بازرگانی مسئولیت نظارت بر تیم های مختلف را به عهده دارد تا به آنها در دستیابی به اهداف مدنظر کسب وکار کمک کند. بنابراین، اگر قصد ورود به این حوزه را دارید، باید مهارت های مورد نیاز در آگهی های استخدامی این حوزه را کسب کنید یا در خود بهبود بخشید.
1. مهارت های ارتباطی
مدیر بازرگانی باید ارتباط نزدیکی با مدیران دیگر تیم ها، ذینفعان و مدیران رده های بالاتر برقرار کند. همچنین، آنها باید یک رابطه مثبت و قابل اعتماد با کارکنان، مدیریت و صاحبان کسب وکار برقرار کنند.
مدیران بازرگانی باید از طریق تلفن، ایمیل و چت با کارکنان و ذینفعان سازمان در ارتباط باقی بمانند. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، آنها باید تسلط عالی بر ارتباطات کلامی و نوشتاری داشته باشند.
۲. مهارت در حوزه مالی
مدیر بازرگانی باید بودجه را برای یک پروژه تعیین کند و مطمئن شود که پروژه با این بودجه به سرانجام میرسد. آنها باید اطمینان حاصل کنند که تمام تیم های مشارکت کننده در پروژه پایبند به این بودجه باقی می مانند. برای انجام این کار، ابزارهای مدیریتی متعددی وجود دارد که مدیر بازرگانی می تواند از آنها استفاده کند.
توانایی مدیریت بودجه پروژه باعث می شود تیم قادر باشد پروژه را در زمان مقرر و با بودجه تعیین شده به اتمام برساند و نتیجه را به مشتری تحویل دهد.
۳. مهارت در رهبری
مسئولیت مهم و بزرگی که بر دوش مدیران بازرگانی است، تقویت روحیه نیروی انسانی در سازمان است. کارمندان با انگیزه همیشه بهترین عملکرد را نسبت به کارمندان بی روحیه ارائه می دهند.
برای تقویت روحیه نیروی انسانی، مدیران بازرگانی می توانند از طریق تعاملات اجتماعی با اعضای تیم، ایجاد فرصت های پیشرفت شغلی و شناخت افرادی که عملکرد بالایی در تیم دارند، این کار را انجام دهند.
۴. مهارتهای بین فردی
مدیران بازرگانی باید به صورت منظم با بخشهای مختلف یک سازمان ارتباط برقرار کنند و در برخی مواقع میانجی بین دو بخش باشند که ممکن است در یک پروژه با هم در تضاد قرار بگیرند.
اعتماد تیم ها و بخش های مختلف یک سازمان و یک پروژه به مدیر بازرگانی بسیار مهم است. برای ایجاد اعتماد، مدیران بازرگانی باید فعالیت های تیم سازی و رویدادهای اجتماعی را برگزار و سازماندهی کنند. این کار به آنها کمک می کند تا با کارکنان تعامل داشته باشند و آنها را بهتر بشناسند.
۵. مهارت در برنامهریزی
مدیران بازرگانی نقش حیاتی در انجام وظایف روزمره یک کسب وکار دارند، اما باید در عین حال به آینده نگر باشند و برنامه ریزی بلندمدت را در نظر بگیرند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که هر فعالیتی که توسط تیم انجام می شود، سازمان را به هدف های خود نزدیک تر می کند.
مدیر بازرگانی باید به آینده شرکت فکر کند و در نظر داشته باشد که تصمیمات امروز چگونه بر آینده کسب وکار تأثیر می گذارد.
۶. مهارتهای سازمانی
مدیران بازرگانی برای انجام کارهای مختلف به صورت همزمان، نیازمند مهارت سازمانی هستند و باید بتوانند کارها را اولویت بندی کنند تا از انجام به موقع آنها اطمینان حاصل کنند. یک مدیر بازرگانی توانمند باید بتواند وظایف خود را به اعضای تیم واگذار کند، که برای این منظور باید قبل از تعیین وظایف، مهارت های هر یک از اعضای تیم را بشناسد.
۷. مهارت حل مسئله
مدیران بازرگانی در حین فعالیت خود تصمیمات مهمی را اتخاذ می کنند که تأثیر قابل توجهی بر آینده سازمان دارند. این تصمیمات شامل مواردی مانند تصمیم گیری درباره یک پروژه خاص یا تکمیل یک کار به طور سریع می شود. آنها باید به سرعت درباره جنبه های مثبت و منفی یک تصمیم فکر کنند.
برای این منظور، مدیران بازرگانی باید از اتفاقات در شرکت آگاهی داشته باشند. این آگاهی به آنها کمک می کند تا هر مشکلی را به موقع تشخیص داده و قبل از آنکه دیر شود، اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهند.
تمامی این موارد که بیان شد، مهارت های اساسی برای مدیران بازرگانی هستند و در هر آگهی استخدام مدیر بازرگانی مورد توجه قرار می گیرند.
گرایش های رشته مدیریت بازرگانی
با وجود تنوع گرایش های مختلف در رشته مدیریت بازرگانی، در ادامه به برخی از مهم ترین گرایش های این رشته اشاره خواهیم کرد.
۱. مدیریت مالی
در مدیریت مالی، باید توازنی بین سود و ریسک در سازمان ها حاکم باشد تا بتوان به سود مطلوب در کسب وکار دست یافت. این کار نیازمند حضور مدیران بازرگانی است که بتوانند در برنامه ریزی، هدایت و هماهنگی در زمینه سرمایه گذاری، کارهای بانکی، بیمه و سایر جنبه های مالی کسب وکار عمل کنند. در مدیریت مالی، سه عنصر اصلی وجود دارد که شامل برنامه ریزی، نظارت و تصمیم گیری می شود.
۲. مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی (HR) شامل استخدام، آموزش و حفظ کارمندان در یک سازمان است. مسئولیت بخش منابع انسانی به عهده مدیر منابع انسانی قرار دارد و این کارها بر رشد سازمان تأثیر می گذارند.
۳. مدیریت عملیات
برای مدیریت کارآمد تمام عملیات شرکت، مدیران بازرگانی با بخش های سازمان همکاری میکنند و استراتژی ها و فرآیندهای تجاری مناسب را تدوین می کنند. تیم های عملیاتی نیز باید به منابع صحیح کسب، توسعه و استفاده کنند.
۴. مدیریت بازاریابی
مدیریت بازاریابی به بررسی و استفاده عملی از منابع بازاریابی در یک کسب و کار می پردازد. این منابع شامل تحلیل شرکت، همکاران، مشتریان و رقبا است. مدیریت برند، تدوین استراتژی بازاریابی و کمک در قیمت گذاری نیز جزء مهمی از مدیریت بازاریابی موثر هستند.
۵. مدیریت استراتژیک
موفقیت هر کسب و کار به استراتژی های بازاریابی، مالی و عملیاتی آن بستگی دارد. استراتژی بازاریابی استراتژیک نقش مهمی در این رابطه دارد و مدیریت استراتژیک به تفکر استراتژیک برای رهبری یک سازمان اشاره دارد.
بازار کار رشته مدیریت بازرگانی
بازار کار در رشته مدیریت بازرگانی در ایران بسیار مزایایی دارد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به درآمد قابل توجهی در شرکت ها دست یابند. افراد با توجه به مهارت ها، استعداد و توانایی در مدیریت، می توانند به جایگاه مطلوبی دست یافته و درآمد خوبی از کار خود دریافت کنند.
فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در زمینه های مختلفی مانند استراتژی گذاری، ارتباط با مشتریان، فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان تجربه و تسلط دارند. این به آنها امکان می دهد که در بخش های مختلف از مالی تا بازاریابی و فروش فعالیت کنند و در حوزه شغلی مورد علاقه خود فعالیت کنند. فرصت های شغلی در این رشته بسیار گسترده است.
دیدگاهتان را بنویسید