شعار تبلیغاتی – همه چیز در مورد شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی، یک سری کلمات با دقت و مهارت انتخاب شده است که به منظور معرفی یک محصول خاص به جامعه استفاده می شود. این شعارها بیانیه مأموریت را در چند کلمه یا حداکثر یک جمله خلاصه می کنند. در مقابل، لوگو یک برند را به صورت تصویری معرفی می کند و شعار به صورت نوشتاری. با هم کاری لوگو و شعار، یک محصول را به طور مختصر و اثربخش به دیگران معرفی می کنند. این شعارها توجه مشتری را جلب می کنند و به دلیل سادگی تلقی و فهم آن ها، به خاطر سپردن و یادآوری آن ها راحت تر است. هدف اصلی شعار تبلیغاتی، بهخاطر سپردن و درک مفهوم آن است و هر چه شعار گیرا، پرمعنی و جذاب تر باشد، موفقیت بیشتری خواهد داشت. در نتیجه تنوع شعارهای تبلیغاتی، عنصر خلاقیت نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. با شعاری که از شعارهای قبلی تمایز خوشایندی داشته باشد، به یادماندنی تر خواهد بود.
هدف اصلی شعار تبلیغاتی، ایجاد احساس خوشایند در مشتری است، اما اگر شعار خیلی دور از واقعیت باشد، نه تنها نخواهد مؤثر بود، بلکه ممکن است پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در یک شهر کوچک، یک سوپرمارکت ادعای بهترین هایپرمارکت منطقه را داشته باشد، این ادعا ممکن است در ذهن مخاطبان به عنوان یک ادعای خنده دار و غیرقابل باور تلقی شود.
شعار تبلیغاتی (Slogan) چیست؟
تقریباً شبیه به تگلاین است؛ با این تفاوت که:
اسلوگان، عبارت کوتاه، ساده و جذابی است که بهجای کل برند، محصولات و خدمات آن را به مشتریان بالقوه معرفی و مزایا و ویژگیهای منحصربه فرد آنها را به نمایش میگذارد.
ممکن است بهشکل دورهای و در کمپینهای مختلف تغییر کند؛ ولی معمولاً در تمام تبلیغات تکرار میشود تا پیام شما را در ذهن مشتری حک کند.
9 ویژگی شعارهای تبلیغاتی موفق
برای ساختن یک شعار تبلیغاتی موفق، عوامل زیادی نقش دارند که می توان به مهم ترین موارد زیر اشاره کرد:
1. ساده و کوتاه بودن
“شعار تبلیغاتی باید کوتاه، جذاب و قابل فهم باشد، بدون اینکه معنای پیچیده ای داشته باشد که تنها برای افراد خاصی مناسب باشد. کوتاهی شعار باعث به یاد ماندگی آن می شود، اما تنها کوتاه بودن کافی نیست، بلکه باید همچنین گیرا و پرمعنا باشد.”
2. تناسب داشتن
هنگامی که به ایجاد یک شعار تبلیغاتی فکر می کنید، احتمالاً یک لوگو نیز برای محصول خود طراحی کرده اید. برای ایجاد یک مفهوم کاملاً هماهنگ در ذهن مشتریان، نام شرکت، لوگو و شعار تبلیغاتی باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.
3. تمرکز روی وجه تمایز
هر برند در واقع خود را به یک نکته تمرکز خاص متمایز می کند، تا بتواند آنجا را به عنوان وجه تمایز و برجستگی خود بیان کند. اشاره به این مسئله در شعار تبلیغاتی دارای اهمیت ویژه ای است. به عنوان مثال، شعار “فکر به طرز دیگر” شرکت اپل به طور ضمنی به مخاطب القاء می کند که محصولات این شرکت با سایر محصولات تفاوت دارند.
4. حفظ معنی و جذابیت با گذشت زمان
شعار تبلیغاتی باید در طول زمان جذاب باقی بماند، همچنین مشابه طرح لباس ها که در همه برهه ها مورد علاقه بوده اند، شعار نیز باید همیشه محبوب باشد. شعاری که فقط در یک دوره زمانی خاص مناسب باشد، به تدریج مفهوم خود را از دست می دهد. به عنوان مثال، شرکت ورایزن مدتی از شعار “صدامو می شنوی؟” استفاده می کرد، اما پس از آنکه تمامی گوشی های همراه به کیفیت برتر در انتقال صدا رسیدند، این شعار قابلیت ارائه مفهوم خود را از دست داد و ورایزن مجبور شد شعار خود را تغییر دهد.
5. قابل پیشبینی بودن
یک شعار خوب باید به خوبی نماینده محصول مورد نظر باشد و شنونده بتواند پیش بینی کند که این شعار به چه محصولی می تواند ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال، با شنیدن شعار تبلیغاتی “تازگی در هر قطره” به آسانی حدس می زنیم که محصول مورد نظر یک نوشیدنی معطر یا آب معدنی است. مثال دیگر می تواند “طعمی که سفر را زنده می کند” باشد. از روی این شعار می توان به طور آشکار پیش بینی کرد که محصول مورد نظر ممکن است یک بستنی یا یک نوشیدنی انرژی زا باشد.
6. توضیحات کافی و بدون حشو
شعار شما باید به خوبی هدف برند شما را توصیف کند و به مشتریان نشان دهد در چه زمینه ای فعالیت می کنید. اما باید توجه داشت که شعار، باید مختصر و مفید باشد و تمام اطلاعات لازم را به طور کامل منتقل کند. جای توضیحات بیشتر در شعار نیست.
7. مشخص کردن جامعه هدف
باید به خاطر داشته باشید که برند شما در چه سطحی فعالیت می کند، آیا در حوزه شهری، ملی یا بین المللی است؟ این اهمیت دارد تا شما تمامی مخاطبان خود را ملاحظه کنید و شعار خود را براساس جامعه هدف طراحی نمایید. شعاری که فقط بخشی از جامعه هدف را در نظر بگیرد، نمی تواند موفق عمل کند.
8. ایجاد حس مثبت
شعار تبلیغاتی شما باید با قوه ای منحصر به فرد، احساس مثبت در مخاطبان ایجاد کند. این احساس مثبت می تواند ارتباط بهتری با برند شما را برقرار کند و بر ویژگی های مثبت آن تأکید داشته باشد. به عنوان مثال، شعار «چون ارزششو دارید» از شرکت لورال دقیقاً این قدرت را دارد و به مخاطبان احساس می دهد که ارزش خود را دارند.
9. صداقت
در کنار تمامی ویژگی هایی که ذکر شدند، صداقت را در اولویت قرار می دهیم. استفاده از عباراتی مانند “اولین” و “بهترین” که معمولاً ناسازگار با واقعیت هستند و باعث کاهش اعتماد مشتریان می شوند، را رد می کنیم. در طراحی شعار تبلیغاتی، هدف ما این است که به مشتریان چیزی را که واقعاً داریم به ارمغان بیاوریم، نه یک کیفیت غیر واقعی را! همچنین، در شعار خود قولی نمی دهیم که در آینده نتوانیم به آن عمل کنیم. خلاقیت و جذابیت و … تنها زمانی به نتایج می انجامند که به صداقت همراه باشند.
شعار و تگ لاین چه تفاوتی باهم دارند؟
تفاوت شعار (اسلوگان) و تگ لاین کمی گیج کننده است. اسلوگان همان شعار تبلیغاتی است و به عنوان جمله ای کوتاه و مشخص برای تبلیغ محصول یا خدمات برند استفاده می شود. در حالی که تگ لاین یک جمله است که زیر لوگو چاپ می شود و هویت کلی برند را تعریف می کند.
تگلاین، بخشی از هویت تصویری برند است و به صورت کلی برند را توصیف می کند. طبق این تعریف، تغییر تگ لاین برند کاری کمی دشوار است و معمولاً ثابت می ماند. از طرف دیگر، اسلوگان ها می توانند برای محصولات و خدمات مختلف برند متفاوت باشند.
اسلوگان ها به صورت خلاصه و جذاب، نیاز و فواید مشتری را درباره محصول یا خدمات برند به تصویر می کشند و به جذب مخاطبان کمک می کنند. از سوی دیگر، تگ لاین ها بیانگر هویت و ارزش های سازمانی برند هستند و در جمع بندی چشم انداز و استراتژی برندسازی استفاده می شوند.
به طور خلاصه، اسلوگان ها بیشتر با تبلیغات محصول و جذب مشتری مرتبط هستند، در حالی که تگ لاین ها بیشتر به معرفی کسب وکار و توصیف هویت برند می پردازند.
به عنوان مثال به نمونه های زیر دقت کنید:
- اسلوگان اپل: متفاوت فکر کنید (Think Different)
- اسلوگان بی ام دبلیو: طراحی شده برای لذت رانندگی (Designed for Driving Pleasure)
- تگ لاین لورال: چون شما ارزشش را دارید (Because You’re Worth It)
- تگ لاین نیویورک تایمز: تمام اخباری که در پرینت میگنجد (All the News That’s Fit to Print)
یک شعار خوب چه نتایجی می تواند داشته باشد؟
یک شعار قوی، تأثیرات مهمی برای سازمان به همراه دارد. این تأثیرها عبارتند از:
- جلب توجه و تبلیغات: یک شعار خوب می تواند توجه مشتریان را جلب کند و در نتیجه تبلیغات سازمان را تقویت کند. با صرفه جویی در کلمات و استفاده از اصول تبلیغاتی مؤثر، شعار می تواند پیام سازمان را به طور واضح و جذاب منتقل کند.
- ایجاد انتظارات مشتری: یک شعار خوب می تواند انتظارات مشتریان را شکل دهد و آن ها را به سمت مسیر صحیح هدایت کند. با بیان ویژگی ها و مزایا در قالب شعار، آرمان ها و اهداف سازمان به مشتریان منتقل می شود.
- الهام بخشی و هدایت دهنده: یک شعار قوی می تواند چشم انداز و هدف کاری سازمان را به خوبی بازتاب دهد و تیم های داخلی را الهام بخشیده و در مسیر صحیح حرکت قرار دهد.
- برقراری ارتباط: شعار یک ارتباط درست و مؤثر را بین سازمان، مشتریان و رسانه ها ایجاد می کند. با استفاده از یک شعار جذاب و حرفه ای، برند سازمان به مخاطبان خود پیام می رساند و ارتباط معنی داری برقرار می کند.
- تمایزدهی و انتخاب سهولت بخش: یک شعار منحصربه فرد به سازمان کمک می کند تا در میان رقبا برجستگی و تفاوت را نشان دهد و مشتریان را در انتخابشان راحت تر کند.
- اثربخشی تبلیغات: با تکرار و استفاده مداوم از شعار، میزان یادآوری نام تجاری و محصولات توسط مشتریان افزایش می یابد. این به عنوان یک شاخص کلیدی برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات و موفقیت سازمان است.
- یک شعار تبلیغاتی قدرت تمایز و برجستگی یک محصول را در میان همه محصولات دیگر به نمایش می گذارد و منجر به انتخاب آسان مشتریان می شود.
- استفاده از یک شعار تبلیغاتی می تواند به عنوان یک ابزار برای اندازهگیری میزان یادآوری نام تجاری و محصولات توسط مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. اثربخشی تبلیغات به عنوان یکی از شاخص های اصلی موفقیت، و یادآوری شعار توسط مشتریان نشان دهنده مهمی در تبلیغات اثربخش است.
چگونه یک شعار تبلیغاتی خلق کنیم؟
نوشتن شعار تبلیغاتی 7 گام مهم دارد:
گام اول: بررسی تمام جوانب
در صورتی که قصد دارید برای خود یا دیگران شعار تبلیغاتی بنویسید، ضرورت دارد که با برند مورد نظر و تاریخچه آن به طور کامل آشنا باشید. تلاش کنید تا خدمات و محصولات این برند را به خوبی شناسایی کنید و ویژگی ها و عوامل تمایزدهنده آن را به درستی درک کنید.
گام دوم: بررسی سایر شعارهای تبلیغاتی
بررسی شعارهای رقبا گام بعدی در نوشتن یک شعار تبلیغاتی خوب است. این بررسی به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف شعارهای قبلی را بشناسید، بدانید کدام شعارها موفق بوده اند و در چه زمینه هایی توانسته اند نظر جامعه هدف را جلب کنند و چه عواملی باعث نتیجه معکوس شده اند.
گام سوم: یادداشت کردن هر جرقه ای که به ذهن می رسد
احتمالاً شما در تصمیم گیری برای انتخاب شعار تبلیغاتی خود با تیم خود مشورت می کنید؛ که این رویکرد بسیار مفیدی است. در آغاز، سعی کنید هر ایده ای که به ذهن اعضای تیم می رسد، یادداشت کنید و همچنین ایده های خودتان را نیز یادداشت کنید. ممکن است در ابتدا برخی از این ایده ها، هم از شما و هم از اعضای تیم خنده دار به نظر برسند، اما پس از مدتی، این ایده ها در ذهن شما معنی و اهمیت خواهند یافت. اگر طول عباراتی که در ابتدا به ذهن شما می رسد، طولانی است، نگران نباشید! آن ها را یادداشت کنید. در این مرحله، طول عبارت چندان مهم نیست و در مراحل بعدی می توانید با تأمل بیشتر آن ها را ویرایش کنید.
گام چهارم: تعریف برند در یک جمله برای جامعه هدف
حالا که جامعه هدف را به خوبی شناسایی کرده و ایده های اولیه را نیز یادداشت کرده اید، حین توضیح ارزش و هدف برندتان در یک جمله، خودتان را به جای مخاطبین قرار دهید و ببینید کدام جمله به طور مختصر مفهوم را منتقل می کند.
گام پنجم: حالا شعار خود را فراموش نکردنی سازید
همان طور که جمله یا عبارت های خود را به عنوان شعار انتخاب کرده اید، حال آن ها را به صورتی بازنویسی کنید که بتوانند در ذهن مردم به یادماندنی شوند. در این مرحله، خلاقیت بسیار مهم است. در دنیای امروز، با وجود تنوع فراوان، خلاقیت کار آسانی نیست و واقعاً هنر می خواهد. با متناسب سازی، جذاب سازی، قافیه بندی و دیگر ترفندهایی که می توانید استفاده کنید، شعار تبلیغاتی خود را در ذهن مردم بهصورتی ثبت کنید که همیشه به یاد بماند.
گام ششم: انتخاب چند مورد از میان موارد دیگر
شما نمی توانید همه جملات را که در مراحل گذشته انتخاب کرده اید، به عنوان شعار انتخاب کنید. بنابراین، شما باید چند مورد را انتخاب کرده و سایر را حذف کنید. لطفاً نگران محدود شدن انتخاب های خود نباشید. من آن عبارات را گسترش خواهم داد و به آن ها ایده های جدید اضافه خواهم کرد.
گام هفتم: نظر دیگران را هم جویا شوید
اگر از نظرسنجی های فیس بوک و تلگرام بهره برداری کنید، می توانید علاوه بر تیم و دوستان خود، بازخوردهای بسیار زیادی را از افراد دیگر دریافت کنید. حتی می توانید با استفاده از فالوورهای زیادتان در توییتر یک مسابقه برگزار کنید و از شرکت کنندگان خواسته شود تا با استفاده از هشتگ مربوطه، یک شعار تبلیغاتی ایجاد کنند. سپس، با توجه به تعداد لایک ها، برنده جایزه را مشخص کرده و شعار خود را انتخاب کنید.
نبایدهای شعار تبلیغاتی
ویژگی ها و بایدهای شعار تبلیغاتی را مشخص کردیم، حال نوبت به نبایدها است. در نگارش شعار تبلیغاتی، به یاد داشته باشید که:
1. نباید زیاد بلند بنویسید
شعارهای تبلیغاتی موفق عموماً کوتاه هستند و با استفاده از عنصر خلاقیت و شوخی، توجه دیگران را جلب می کنند. به عنوان مثال، شعار “فقط انجامش بده” برند نایک و “عاشقشم” برند مک دونالد، دو مورد از شعارهای کوتاه و بسیار گیرا هستند. کوتاه بودن آنها تصادفی نیست. طراحان به خوبی روی این قضیه کار کرده اند و شعاری نوشته اند که یادآوری آن بسیار ساده است. نایک از حس عمل و اراده و مک دونالد از حس راحتی و لذت به خوبی در شعار خود استفاده کرده اند.
از یک منظر دیگر، شعارهای کوچک علاوه بر موارد ذکر شده، به خوبی در زیر لوگو قرار می گیرند. اگر شعار بلند باشد، به نوعی تعادل طراحی لوگو را به هم می زند، تأثیر آن کم و خواندن آن مشکل می شود.
2. فقط به یک مکان فکر کنید
شعار تبلیغاتی در مکان های مختلف، از جمله زیرنویس وب سایت ها، کارت های تجاری، پوسترها، فروشگاه ها، صندوق های صوتی، لباس ها، دفتر یادداشت ها، خودکارها و بطری های آب، تأثیر بیشتری روی مشتریان دارد. وقتی شعار تبلیغاتی در این مکان ها دیده می شود، احساس اعتماد و قانعی در مشتریان ایجاد می شود و احتمالاً باعث می شود که بهتر و مداوم تر به آن محصول یا خدمات بپردازند. به طور کلی، دیدن شعار تبلیغی در مکان های مختلف، نشان از ترویج حرفه ای محصول یا خدمات و هماهنگی بین تیم بازاریابی و سایر بخش های شرکت است.
3. فونتها را درهم و پیچیده نسازید
استفاده از یک فونت ساده و قابل خواندن در شعار تبلیغاتی شما موجب جذب بیشتر مخاطبان می شود. بهتر است از فونت هایی با حروفی ساده و اندازه مناسب استفاده کنید. همچنین، بهتر است از همان فونتی که برای نام برند انتخاب کرده اید در شعار تبلیغاتی استفاده کنید. استفاده از فونت های یکسان به پیام های شما حالت یکدستی می بخشد و آن را بهتر در یاد می آورد.
4. بی دلیل شعار خود را تغییر ندهید
تغییر شعار برند نیازمند دلایل مشخص و قابل توجیه است. مثالی که آورده اید، نشان می دهد که بانک TD در سال 2017 شعار خود را از “بانکداری می تواند تا این اندازه راحت باشد” به “آماده برای شما” تغییر داد. دلیل این تغییر این بود که ابتدا مشتریان به راحتی انجام کارهای بانکی فکر می کردند، اما بعدها بانک TD به تسهیلات خاص خود تمرکز کرد.
بنابراین، قبل از تغییر شعار خود، لازم است صادقانه فکر کنید و ارزیابی کنید که آیا واقعاً به این تغییر نیاز دارید یا خیر. تغییر شعار باید به دلایل مشخصی صورت گیرد و براساس مطالعه بازخوردهای مشتریان، تحلیل رقبا، استراتژی بازاریابی و هدف گذاری شرکت تان صورت بگیرد. با این کار می توانید تصمیم مناسبی را در خصوص تغییر شعار برندتان بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید