راه اندازی کمپین تبلیغاتی
در دنیای تبلیغات، تغییر و گسترش روز به روز به وضوح مشاهده میشود. برندها با هدف جذب هر چه بیشتر مخاطبان، کمپینهای تبلیغاتی بزرگی را با بودجههای قابل توجه طراحی و اجرا میکنند. به طوری که آمارها نشان میدهد که در سال 2021، شرکتها بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار برای تبلیغات دیجیتال هزینه کردهاند و انتظار میرود این رقم در سال آینده افزایش یابد. با وجود تنوع وسیع در بازار تبلیغات دیجیتال، از جمله انواع پلتفرمها و تعداد زیادی مخاطبان هدف، کسب و کارها با چالشهای جدی برای موفقیت در طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود روبرو هستند. در این مقاله قصد داریم از اولین قدم تا پایان، نحوه راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید.
چگونه باید یک کمپین تبلیغاتی را راه اندازی و اجرا کرد؟
شناسایی مخاطب هدف (target audience)
قبل از هر چیز، برای ساخت یک تبلیغ، باید ابتدا تصمیم بگیرید که برای کدام مخاطب این تبلیغ را میسازید؟ دنیای دیجیتال به شما تعداد بسیار زیادی مخاطب ارائه میدهد و قطعاً همه آنها برای شما سودمند نخواهند بود! انتخاب بازار هدف مناسب و شناخت مخاطب به شما کمک میکند تا مشتریانی را پیدا کنید که تمایل دارند با برند شما تعامل داشته باشند و محصولات را خریداری کنند. علاوه بر این، بررسی مشتریان ایدهآلی که میخواهید و تحقیق در بازار مشتریان فعلی که دارید یکی دیگر از منابعی است که به کمک اطلاعات آن میتوانید پلتفرم مناسب برای تبلیغاتتان را انتخاب کنید و راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود را دقیقتر پیش ببرید.
شناخت و بررسی وضعیت برند
تحقیقات در بازار بخش مهمی از مراحل ساخت کمپینهای تبلیغاتی است. تحقیقات در بازار و استفاده از ویژگیهای شخصیتی خریداران می تواند به سوالات کلیدی در مورد بازار هدف پاسخ دهد، سوالاتی مانند:
- مخاطبان هدف شما چند ساله هستند؟
- بیشتر وقت خود را صرف چه کاری میکنند؟
- مشتریان بیشتر از چه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؟
- مشتریان شما بیشتر در چه مناطقی زندگی میکنند و چه سطح درآمدی دارند؟
- رقیبان برند شما چه کسانی هستند و چند درصد از بازار را به خود اختصاص دادهاند؟
دانستن این اطلاعات در مورد مخاطبان هدف علاوه بر شناخت پتانسیلهای مجموعه کمک میکند تا موفقترین راه اندازی کمپین تبلیغاتی را داشته باشید.
انتخاب موثرترین رسانه برای تبلیغات
تحقیقاتی که در مورد بازار انجام میدهید، باید به گونهای باشد که بتوانید بینش و اعتماد به نفس لازم را برای انتخاب موثرترین پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان هدف بدست آورید. علاوه بر این، قبل از راه اندازی کمپین، باید تحقیقات تکمیلی در مورد هزینهها، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و مزایای پلتفرمها و روشهای تبلیغاتی خاص نیز انجام دهید.
پس از انجام تحقیقات، ممکن است متوجه شوید که استفاده از پلتفرمها و روشهای تبلیغاتی چندگانه، حرکت مناسبی برای کمپین شما خواهد بود، همانطور که برندها برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی خود از موتورهای جستجو مانند گوگل و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. این کار در واقع یک استراتژی عالی خواهد بود، زیرا شبکه گستردهتری را ایجاد میکند و چشماندازهای بیشتری را نسبت به جایی که برند شما در حال حاضر قرار دارد، به وجود میآورد.
بودجه بندی کمپین
برای تبلیغات، شما باید پول خرج کنید تا بتوانید درآمدزایی کنید. تصویب بودجه، یکی از بخشهای چالش برانگیز برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی است. بسیاری از شرکتها بودجههای مشخصی را تعیین میکنند، اما اغلب بودجههای تعیین شده با هدفی که مد نظر است، همخوانی ندارند. این موضوع میتواند کمی دشوار باشد. برای سهولت بیشتر، میتوانید کارهای مورد نیاز را به شکل زیر تقسیم بندی و تشریح کنید:
- کل بودجه مورد نیاز برای کمپین
- نحوه تقسیم بندی هزینهها
- پیش بینی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یا تاثیر تجاری
بودجه کمپینهای تبلیغاتی معمولاً بر اساس اهداف تعیین میشود. به عنوان مثال، جمله “ما برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل به 10.000 دلار نیاز داریم” جمله دقیقی نیست و ممکن است به مشکل برخورد کنید. بهتر است به جای آن بگویید: “ما قصد داریم یک سری تبلیغات را در گوگل اجرا کنیم و برای این منظور، لیستی از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی منفی، جستجوی ماهانه آنها و هزینهای که برای آنها درنظر گرفتهایم وجود دارد. بنابراین، با توجه به این پیشبینیها، انتظار داریم در ماه آینده 400 مخاطب جدید را با هزینه کل 10000 دلار جذب کنیم.”
انتخاب پیام تبلیغاتی
در این مرحله، شما میخواهید به هدف گسترده کمپین تبلیغاتی خود برای الهام بخشیدن فکر کنید. مخاطبان هدف و پلتفرم مورد نظر خود را میشناسید، اما هنوز مطمئن نیستید که چه باید بگویید. آیا هدف شما این است که مردم به فروشگاه شما مراجعه کنند یا از وبسایت شما بازدید کنند؟ یا شاید هدف شما ثبت نام رایگان برای نرم افزار یا دانلود کتاب الکترونیکی باشد. برای رسیدن به اهداف نهایی کمپین تبلیغاتی خود، در مورد پیام خود و چگونگی تأثیر گذاری آن بر مخاطبان فکر کنید.
استفاده از نظر مشتریان
پیام انتخابی شما برای کمپین تبلیغاتی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد. این پیام باید هدف برند را بیان کند، با اهداف بلند مدت بازاریابی همسو باشد و از همه مهمتر آنقدر جذاب باشد که مشتریان بتوانند آن را به راحتی به خاطر بسپارند.
با حرکت بیشتر تبلیغات به سمت رسانههای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و حتی توییتر و افزایش تعداد تبلیغات، بازاریابی برند باید در اسرع وقت به نقطهای برسد تا علاقه مشتری و اشتراکگذاری اجتماعی را جلب کند. بنابراین اگر پیام شما – خواه متن، تصویر یا ویدیو باشد – بتواند کاربران را وادار به توقف، نگاه کردن و اشتراک گذاری در صفحه خود کند، شانس بسیار زیادی برای ایجاد تعامل ارگانیک با مشتریان و هدایت ترافیک بیشتر به سایت خود خواهید داشت.
تصمیمگیری درباره اینکه چه میسازید
تبلیغات موجب آگاهی رسانی از برند و محصول میشود. در نتیجه، ارزش آن را دارد که در مورد اهداف تبلیغاتی خود در کمپین های بازاریابی زمان بگذارید و با فکر جلو بروید. به عنوان مثال، اگر هدف شما از طراحی کمپینهای تبلیغاتی آگاهی از برند است، ممکن است بخواهید مجموعه ای از تبلیغات را در نظر بگیرید که داستانی را بیان میکند یا به مشتریان کمک می کند تا در مورد آنچه که برند شما را منحصر به فرد می کند اطلاعات بیشتری کسب کنند.
اینجا هدف این است که مدت زمان طولانیتری با مشتریان تعامل داشته باشید تا بتوانید به آنها کمک کنید از اولین باری که تبلیغ شما را میبینند تا تبدیل نهایی (خرید از برند)، با برند شما ارتباط برقرار کنند. در حالت ایدهآل، داستان کمپینهای تبلبغاتی برند شما به ایجاد یک رابطه بلندمدت و متقابل با مشتری کمک می کند.
کمپینهای تبلیغاتی حتما نباید طولانی مدت باشند گاهی برای معرفی محصولات یا خدمات جدید، تخفیفات ویژه فصلی و یا کمک به انجام اقدامات خاص از سوی مشتریان کمپینهای تبلیغاتی کوتاه و با زمانهای محدود نیز طراحی و اجرا میشوند.
استفاده از مزیتهای CTA (Call To Action)
همانطور که گفتیم تبلیغات برای ایجاد آگاهی از برند لازم و ضروری است اما به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل، همه تبلیغات شما به یک فراخوان برای اقدام (CTA) نیز نیاز دارد که اطلاعاتی را در مورد کارهای بعدی در اختیار مصرفکنندگان قرار دهد. استفاده از اقدامات CTA گاهی میتواند ساده و مستقیم مثل «ثبت نام در خبرنامه» یا «برای خرید همین حالا اینجا کلیک کنید.» باشد یا میتوانید شکل غیرمستقیم مثل «برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید» را انتخاب کنید.
فراموش نکردن جزئیات
جرئیات چیزهای کوچکی هستند که در بسیاری از موارد نادیده گرفته میشوند دریغ از این که این جزئیات کوچک میتوانند تاثیرات بزرگی در طراحی کمپینهای تبلیغاتی شما داشته باشند.
تصور کنید شرکت شما میزبان برگزاری یک رویداد مهم است و از نظر خودتان همه کارها را به نحو احسن انجام دادهاید بازار هدف مناسب را شناسایی کردید، یک پیام عالی ایجاد کردید و یک CTA ایجاد کردید که اقدام مشتری را هدایت میکند. اما فقط یکی از جزئیات مثل ذکر مکان یا زمان مراسم در آگهی را فراموش کردهاید. مطمئنا مشتریان میتوانند روی وبسایت شما کلیک کنند و اطلاعات دقیق را ببینند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این مرحله را انجام دهند.
به زبان ساده، وقتی نوبت به نحوه ساخت و راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق میرسد، باید یک جنگل با درختان را در نظر بگیرید: یعنی تبلیغاتی با تصویر بزرگ که از نظر بصری جذاب و غنی از محتوا باشد و جزئیاتی که به دقت بررسی شدهاند.
تبلیغات آزمایشی
پیش از این که راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود را به پایان ببرید و آن را به طور کامل راه اندازی کنید، بهتر است که یک بار به صورت آزمایشی طرحی از آن را بسازید و همه جوانب آن را بررسی کنید زیرا همه طرحهای تبلیغاتی آنطور که در ذهن شما ظاهر میشوند روی صفحه نمایش عالی به نظر نمیرسند. با ایجاد یک ماکت اولیه، میتوانید ببینید چه چیزی کار میکند، چه چیزی خوب نیست، و چه چیزی باید بهبود یابد.
خلاقیت در تبلیغات
فرقی نمیکند که راه اندازی کمپین تبلیغاتی شما کپی شده از تبلیغات گوگل باشد یا صفر تا صد آگهی توسط طراحان داخلی شرکت خودتان انجام شده باشد، در هر صورت همه تبلیغات به عنصر خلاقیت نیاز دارند. به احتمال زیاد، بیشتر تبلیغاتی که اجرا میکنید شامل حداقل یکی از موارد زیر خواهد بود:
عکس (برای تبلیغات آنلاین)
تصاویر و یا انیمیشن های سفارشی طراحی شده (برای تبلیغات آنلاین و تبلیغات ویدیویی)
ویدئو (برای…تبلیغات ویدئویی)
GIF (برای تبلیغات آنلاین)
مهارت داشتن در همه جنبههای تبلیغات قطعا کار آسانی نیست اگر این منابع در داخل برای کمک به ساخت آگهی در دسترس شما نیست، تیمی از مترجمان آزاد یا آژانسی را استخدام کنید تا به شما در تولید این محصولات و ایجاد یک تبلیغ برجسته کمک کنند، یا از یک ابزار طراحی بازاریابی آنلاین مانند Canva برای کمک استفاده کنید.
هدف گذاری کمپین
مهم نیست که هدف نهایی شما از راه اندازی کمپین تبلیغاتی لایک صفحه، خرید آنلاین یا هر چیز دیگری باشد، هرگز نباید بدون اینکه در مورد دو سوال کاملا شفاف بیندیشید، تبلیغی را راه اندازی کنید:
- چه چیزی را باید ببینیم تا این کمپین تبلیغاتی را موفق بنامیم؟
- چگونه موفقیت کمپین را اندازهگیری کنیم؟
پیش از این شما در مرحله 7 به هدف تبلیغات خود فکر کردهاید، اکنون زمان آن رسیده که با ردیابی مناسب تبلیغات، انتظاراتی که از کمپین خود دارید را مشخص کنید.
اگر کمپین تبلیغاتی شما به صورت آنلاین است، به احتمال زیاد پلتفرمی که از آن استفاده میکنید (مثل فیسبوک، گوگل یا لینکدین) قابلیت مدیریت و ردیابی تبلیغات را دارد. این قابلیت به شما این امکان را میدهد که بررسی کنید تبلیغات شما چقدر توانسته تعامل با کاربران تعامل داشته باشد و تاکنون چقدر هزینه صرف آن شده است.
با این حال، اگر قصد دارید چند قدم اضافی برای تجزیه و تحلیل دقیقتر کمپین خود بردارید میتوانید راههای زیر را امتحان کنید:
از یک برنامه خودکار ردیابی تبلیغات رایگان برای اندازهگیری میزان بازگشت سرمایه استفاده کنید و ببینید که چگونه تبلیغات شما با پروژهها و کمپین های بازاریابی بزرگتر مرتبط است. شما همچنین می توانید از این نوع پلتفرمها برای مقایسه عملکرد تبلیغات در رسانههای مختلفی که در آن حضور دارید استفاده کنید.
یک صفحه ردیابی کمپین را به صورت آفلاین تنظیم کنید تا میزان تعامل با آگهی خود و سایر نقاط داده مانند هزینه، تبدیل و بازگشت سرمایه تبلیغاتی را اندازهگیری کنید، این مورد برای کمپینهای تبلیغاتی آنلاین توصیه میشود.
از توکنهای ردیابی سفارشی برای پیوندهای تبلیغ شده در تبلیغات خود استفاده کنید تا بتوانید تعامل و تبدیلها را در وب سایت خود تجزیه و تحلیل کنید.
راه اندازی کمپین تبلیغاتی
حال دیگر کمپین تبلیغاتی شما آماده شده و در نهایت میتوانید تبلیغات خود را برای نمایش عموم بگذارید. نیازی به گفتن نیست که روند راهاندازی تبلیغات در هر پلتفرمی مانند گوگل، اینستاگرام و … با دیگری متفاوت و خاص خودش است.
تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین
پس از گذشت مدتی از زمان اجرا و راه اندازی کمپین تبلیغاتی، به خصوص در کمپینهایی که زمان اجرای مشخصی دارند (مانند تلویزیون و غیره)، نحوه عملکرد کمپین و نتایجی که به دست آمده باید مورد بررسی قرار گیرد تا ببینید که کمپین نتایج دلخواه شما را برآورده کرده است یا خیر. از آنجایی که مقایسه یک به یک برای انواع تبلیغات ممکن است دشوار باشد میتوانید روندهای عمومی کمپین، تغییر در درآمد یا حتی اشارههای رسانههای اجتماعی/مطبوعات به برندتان را به عنوان سنجش موفقیت نگاه کنید.
برای تبلیغات آنلاین، این فرآیند کمی سادهتر انحام میشود زیرا در کمپینهای آنلاین نتایج بلافاصله شروع به نمایش میکنند و شما بلافاصله میتوانید ببینید که تبلیغات شما چقدر خوب عمل میکنند.
بهینه سازی کمپین و ایجاد تغییرات
بدون شک برخی تبلیغات با هزینه های کم نتایج پرباری را به ارمغان می آورند و برعکس برخی دیگر از تبلیغات با وجود هزینه زیادی که دارند عملکرد خوبی نشان نمیدهند، در هر دو صورت شما میتوانید نقاط قوت و ضعف هر نوع را بررسی کنید و در تبلیغات بعدی استفاده کنید. به عنوان مثال، شاید متوجه شده باشید که نتایج تبلیغات آنلاین شما به خوبی نتایج تبلیغات آفلاین نبوده، یا اینکه یوتیوب رسانه مناسبی برای کسب و کار شما نیست. برای تقویت نحوه ساخت کمپینهای تبلیغاتی شرکت خود، به آنچه مؤثر است و نتیجه داده توجه کنید و آنچه را که بی نتیجه مانده رها کنید.
در پایان
در پایان این بود راهنمای جامع ما برای برنامهریزی، راهاندازی، اجرا، تجزیه و تحلیل و به طور کلی آموزش ساخت کمپینهای تبلیغاتی جدید برای شما. به عنوان آخرین نکته اگر به دنبال ساده سازی این فرآیند هستید از یک الگوی ثابت برنامهریزی تبلیغاتی برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید، همه مشارکت کنندگان را در جریان قرار دهید، و از همان هدف نهایی برای کسب و کار خود حمایت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید