ایده پردازی برای کار آفرینی
ایده پردازی برای کار آفرینی میتوانند به اندازهای بزرگ باشند که دنیا را تغییر بدهند و در سطح یک بیزینس اجرا شده و یک مشکل مهم را حل کنند. و واضح است که بدون ایده نمیتوان حتی یک قدم در مسیر کارآفرینی برداشت. به این دلیل بسیاری از ایده پردازی را نخستین مرحله از مراحل کارآفرینی در نظر میگیرند.
ایده پردازی برای کار آفرینی
روشها و تکنیکهای خلق ایده و نوآوری، نه تنها در مورد خلق ایده برای کارآفرینی، بلکه در حل بسیاری از مسائلِ مطرح شده در زمینهی کسب و کار، به شما کمک میکنند تا بهترین راه و استراتژی را انتخاب نمایید.وقتی از یک ایده برای راه اندازی کسب و کار حرف میزنیم، انتظار میرود یک فرصت اقتصادی را در بازار شناسایی کرده و در پاسخ به آن، ایدهای برای یک محصول کالا یا خدمت به ذهن رسیده باشد.
در کارآفرینی چهار ویژگیِ نوآورانه بودن، منحصر به فرد بودن، حل مشکل و سودآوری از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت نبود هر یک مفهوم ایده کارآفرینانه زیر سؤال میرود.
۱- نوآوری
مفهومِ ایده چیست و ایده پردازی در کارآفرینی در نهایت به تولید یک محصول یا خدمت منجر می شود. بر این اساس میتوان گفت که در کارآفرینی لازممی باشد نوآوری در تولید و عرضه محصول نقش اصلی را داشته باشد.
این نوآوری در قالب تولید یک محصول کاملاً جدید (اختراع) و یا توسعه محصولات موجود وجود دارد. . با تمرکز کسب و کارها بر نوآوری هزینههای تحقیق و توسعه شرکتها به شدت افزایش یافته که این کار خود امکان رهبری بازار با یک جایگاه مستحکم را نیز برای سازمانها میسر خواهد کرد.
۲- منحصر به فرد بودن
برای منحصر به فرد بودن باید تمایزی میان خود و رقبا ایجاد کنید. پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا همان USP شما را از رقبایتان متفاوت می کند به طور نمونه وقتی محصولی را با مواد مرغوبتر و کیفیت بالاتر و یا قیمت پایینتر به فروش میرسانید یعنی میان خود و رقبا تفاوتی ایجاد میکنید که این همان پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما می باشد که ایده ی شما را منحصر به فرد کرده و به شما این امکان را میدهد تا با دیگر بازیگران موجود در صنعت رقابت کنید.
۳- حل مسئله
انسان وقتی احساس نیاز میکند درصدد رفع آن نیاز تلاش می کند. بیشتر کسب و کارهای موجود در پاسخ به یک نیاز به وجود آمدهاند. در واقع این کسب و کارها، ایده ای کارآفرینانهبه حساب می آید. که منجر به رفع مسئله موجود می شود.
این مسئله احتمال دارد به صورت نیاز یا مشکل حاد بروز کرده باشد مثل بیماری کرونا یا حتی یک نیاز پنهان مثل اضافه شدن دوربین به گوشیهای تلفن همراه که معضل یا نیاز آشکار کسی نبود، اما پس از عرضه از نیاز پنهان به آشکار تبدیل شد.
۴- سوددهی
یکی دیگر از ویژگیهای ایدهی کارآفرینانه، امکان سودآوری و بازدهی اقتصادی می باشد یک ایده کارآفرینانه غیر از ویژگیهای بالا، باید قابلیتسود آوری قابل قبول و مقیاسپذیری نیز داشته باشد. برای بررسی یک ایده از دید کارآفرینی، مطالعه سوددهی را با استفاده از صورتهای مالی انجام میدهند. اگر ایده، پتانسیل خوبی در حفظ کارایی (از جهت حل مسئله) و نوآوری و همچنین سوددهی بلندمدت داشته باشد، از لحاظ امکان سودآوری تأیید می گردد.
نتیجه گیری
بی شک ایده ها کلید تعامل سازنده انسان با محیط می باشند. انسان ازروش ایده پردازی نهتنها مشکلات خود را حل کند؛ بلکه میتواند آنها را به فرصت تبدیل کرده و از آنها در جهت تولید سرمایه استفاده کند. ایدهپردازی را نتیجهی خلاقیت، تیزبینی، اعتماد به نفس و تجربه در نظر گرفت . مفهوم ایده در کارآفرینی یعنی ایدهای که یک مسئله را به صورتی نوآورانه، منحصر به فرد و سودآور حل میکند.هدف از تولید ایدههای جدید، بهبود وضع موجود و همچنین ارائه فکری نو می باشد.غالبا هنگام تلاش برای حل یک مشکل یا ایجاد یک فرصت جدید، افراد به جای تلاش برای ارائه راه حلهای تازه از راه حلها یا مدلهای ذهنی موجود استفاده میکنند. مشکل این روش این است که به شما اجازه نمیدهد فرصتهای مختلف را کشف کنید و تعداد راه حلهای ممکن را محدود میکند.
ارائه ایدههای کاملاً جدید به شما کمک کند تا به مشکل یا فرصت از منظر جدیدی نگاه کرده و نیز شما را قادر میسازد تا دامنه ایده ها را بسیار بیشتر از طرز فکر فعلی خود گسترش دهید که در نهایت منجر به ایدههای بیشتری شود.
دیدگاهتان را بنویسید