ایده های راه اندازی کسب و کار
برای راهاندازی یک کسب و کار جدید در ابتدا نیاز به یک ایده خوب دارید. البته بین داشتن یک ایده خوب و راهاندازی موفق یک کسب و کار تفاوت زیادی وجود دارد. طی کردن ایده های راه اندازی کسب و کار جدید داشتن ویژگیهای یک کارآفرین را میطلبد. بسیاری از شرکتهای غول پیکر زمانی یک استارتآپ کوچک بودهاند. نمونههایی از این شرکتها فیسبوک، واتسآپ و اوبر را هستند. در ادامه مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید را به طور کامل شرح میدهیم و در آخر به سوالات احتمالی پیرامون آن میپردازیم.
راه اندازی یک کسب و کار
برای افرادی که هرگز کسب و کاری را راهاندازی نکردهاند، این کار وحشتآور به نظر میرسد. البته در واقع این فرآیند سادهای است ولی نیاز به تلاش زیاد، پول، شب بیدار ماندن، فداکاری و شکست قبل از پیروزی دارد.
در تصویر زیر نمودار تجمعی شکست کسب و کارها در آمریکا را مشاهده میکنید که در عرض ۱۰ سال 71 درصد از آنها شکست خوردهاند. عوامل زیادی از جمله عدم برنامهریزی، عدم شناخت منابع لازم و چالشهای پیش رو در این شکستها نقش دارند.
ایده های راه اندازی کسب و کار جدید
بدیهی است برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز به ایده دارید. برای تبدیل ایده به یک کسب و کار ۱۱ مرحله زیر را طی کنید.
- چالشهای راهاندازی یک کسب و کار را در نظر بگیرید.
- برای حفاظت از داراییهای شخصی، یک شرکت ثبت کنید.
- طرح کسب و کار خود را بنویسید.
- بودجه لازم را تامین کنید.
- از افراد متخصص و مناسب بهره بگیرید.
- مکان شرکت را انتخاب کنید و وبسایت خود را طراحی کنید.
- تبدیل به متخصص بازاریابی شوید.
- ارزش قابل ارائه و نقاط تمایز خود را مشخص کنید.
- پایگاه مشتریان خود را بسازید.
- کسب و کارهای رقیب را به صورت جامع بررسی کنید.
- برای هر اتفاقی آماده باشید.
۱. در نظر گرفتن چالشهای پیش رو
راهاندازی یک کسب و کار تعهد زیادی را برای شما به وجود می آورد. قبل از شروع به کار در مورد زمان، منابع و انرژی موردنیاز و اطلاعات کسب نمایید. در ادامه مهم ترین چالش های پیش رو در ایده های راه اندازی کسب و کار را جمع بندی کرده ایم.
- داشتن ایده برای محصول یا خدمتی منحصربهفرد.
- داشتن برنامه و چشمانداز برای کسب و کار
- منابع مالی کافی
- استخدام کارمندان شایسته
- کار کردن در ساعات طولانی
- نا امید نشدن در صورت عدم پذیرش محصولات و خدمات توسط مشتریان
- مدیریت زمان کارآمد
- ایجاد تعادل بین کار و زندگی
- دانستن زمان مناسب برای تجدید نظر کردن در استراتژی ها
۲. ثبت یک شرکت برای حافظت از دارایی های شخصی
یکی از ایده های راه اندازی کسب و کار ثبت یک شرکت است. بدون ثبت یک شرکت، دارایی های شخصی شما به دلیل مسئولیت و بدهی های کسب و کارتان، در معرض خطر قرار می گیرند. البته این کار صددرصد از دارایی های صاحبان شرکت محافظت نمی کند، اما احتمال ریسک را به شدت پایین می آورد. همچنین اقدامات لازم برای حافظت از مالکیت معنوی محصولات و خدمات باید انجام گیرند.
3. طرح کسب و کار
باید ایده خود را به یک بیزنس پلن تبدیل نمایید. در طرح تجاری پیش بینی موارد متعددی از جمله میزان سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز صورت می گیرد. کسب و کارهایی که با تدوین بیزنس پلن کار خود را شروع می کنند، جوانب امور را بهتر می سنجند و در مورد چالش های پیش رو دیدگاه بهتری دارند. طرح تجاری به زبان ساده، شرح مکتوب آینده شرکت شما است و فعالیتهای آن را مشخص می کند. به طور معمول، استراتژی های 3 تا 5 سال اول کسب و کار، توسط بیزنس پلن تعیین می گردد.
4. تامین بودجه
برای شروع کار، به سرمایه نیاز دارید، البته هیچ رقم ثابتی برای راهاندازی کسب و کارهای مختلف تعیین نشده است. بودجه مورد نیاز بسته به حوزه های تخصصی مختلف و شرایط، متفاوت می باشد. هزینههای یک استارت آپ کوچک پاره وقت بدون هیچ گونه امکانات خاص، حقوق به کارکنان و سایر هزینه های تولید بسیار کمتر از یک واحد تولیدی با ماشینآلات پیشرفته و کارکنان متعدد می باشد.
5. بهرهگیری از افراد مناسب
برای راه اندازی یک کسب و کار جدید، به تعدادی کارمند و مدیر نیاز دارید تا به کمک آن ها شرکت را ایجاد کنید. تعداد نیروی کار لازم برای شروع، به حوزه تخصصی شما مرتبط است. در صورتی که از قانون، مالی و حسابداری سر رشتهای ندارید، از یک وکیل، حسابدار و مشاور مالی کمک بگیرید. این موضوع در بلند مدت باعث صرفهجویی های زیادی می شود. آنها می توانند الزامات قانونی و تعهدات مالی را بر اساس ساختار کسب و کار شما توضیح دهند و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.
سپس بیمه ای با پوشش مناسب و قیمت مناسب پیدا کرده و کسب و کار خود را بیمه کنید. اکنون زمان آن است که کارمندان خود را استخدام کنید. استفاده از فریلنسرها و مشاوران به صورت پروژه ای در شروع کار نیز ایده خوبی به نظر می رسد.
6. انتخاب مکان شرکت و طراحی وب سایت
کسب و کار شما به یک مکان فیزیکی و وبسایت نیاز دارد و تفاوتی ندارد که یک دفتر کار، مغازه خرده فروشی یا واحد تولیدی تاسیس نمایید. برای این که حجم زیادی از سرمایه خود را صرف خرید مکان کسب و کار نکنید، یک واحد را اجاره کنید. البته خریدن ملک در بلند مدت صرفه اقتصادی دارد. برای ایجاد وب سایت منتظر راه اندازی کسب و کار خود نمانید. از این طریق زمانی که افراد به صورت آنلاین برای خدمات حوزه تخصصی شما سرچ می کنند، خود را به آن ها به عنوان یک کسب و کار فعال معرفی می کنید.
همچنین می توانید از طریق وب سایت درآمدزایی کنید و فروش داشته باشید. به این روش از فروش «پیش سفارش» (Pre-order) گفته می شود. بسیاری از شرکت های بزرگ مانند تسلا از این روش هنگام تولید یک محصول جدید استفاده می نمایند و قبل از این که آن را وارد بازار کنند، در وب سایت خود اقدام به فروش از طریق روش پیش سفارش می نمایند. راه اندازی کسب و کار شما بدون حضور در فضای آنلاین دوام نمی آورد. پس از راه اندازی وب سایت از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و اسنپ چت برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده کنید. بیشتر مشتریان احتمالی شما حتما در یکی از این شبکه های اجتماعی حضور دارند.
7. متخصص شدن در بازاریابی
اگر بهترین محصولات و خدمات در دنیا را داشته باشید اما کسی از آن خبر نداشته باشد، کسب و کار شما به موفقیت نمی رسد بنابراین، باید یک متخصص بازاریابی شوید. روش های دیجیتال مارکتینگ مانند موارد زیر را یاد بگیرید.
- بازاریابی محتوایی
- «بازاریابی معارفه ای» (Affiliate Marketing)
- بازاریابی ایمیلی
- بهینه سازی برای موتورهای جست وجو
- بازاریابی موتورهای جست وجو
- تبلیغات کلیکی
8. مشخص کردن ارزش قابل ارائه و نقاط تمایز
در مورد ارزشی که محصولات و خدمات شما ایجاد می کند به کارمندان، سرمایه گذاران و مشتریان توضیح دهید و نقاط تمایز خود با سایرین را مشخص نمایید. آن ها را متقاعد کنید که کسب و کار شما منحصربهفرد است. در صحبت های خود روی این موضوع تمرکز کنید که استفاده از این محصولات یا خدمات چه کمکی به افراد میکند و چگونه مشکلات آنها را حل میکند.
9. ایجاد پایگاه مشتریان
پس از ایجاد وبسایت، آغاز فعالیت در شبکه های اجتماعی و تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی زمان آن است که مشتریان را به خرید دعوت نمایید. برای کارایی و سودآوری بیشتر، باید کاری کنید که مشتریان بارها و بارها از شما خرید کنند. به همین جهت باید واحد پشتیبانی از مشتریان را راه اندازی کنید. مشتریان، دارایی اصلی کسب و کار شما هستند و باید به خوبی با آنها برخورد کنید. با ایجاد پایگاه مشتریان می توانید از مزایای آن بهره ببرید. به خاطر داشته باشید از مشتریان فعلی نسبت به مشتریان جدید درآمد بیشتری خواهید داشت. در ضمن حفظ مشتریان فعلی به شما در صرفه جویی در هزینه برای جذب مشتری جدید کمک می کند چراکه هزینه حفظ مشتری فعلی بسیار کمتر از جذب مشتری جدید می باشد.
10. تحلیل کسب وکارهای رقیب
محصولات و خدمات رقبای خود را بررسی کرده و پیشرفت ها و اطلاعیه های آن ها را در نظر داشته باشید. برای اطلاع از هر مطلبی که رقبا در فضای آنلاین انتشار می دهند، از ابزار «Google Alert» استفاده کنید. احتمالا سرمایه گذاران سوالات زیر را از شما در مورد رقبا می پرسند.
- رقبای اصلی شرکت چه کسانی هستند؟
- مزیت رقابتی شرکت شما چیست؟
- در مقایسه با رقبا، برنامه شما برای رقابت در بازار با در نظر داشتن قیمت و کیفیت، چیست؟
- موانع ورود به حوزه تخصصی شما چیست؟
11. آمادگی برای همه پیش آمدها
منتظر اتفاقات غیرمنتظره باشید. ایده های راه اندازی کسب و کار راحت نیست و باید برای موانع پیش رو برنامه ریزی داشته باشید. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش نرفت، نا امید نشوید. مشکلاتی که در هر مرحله با آن روبهرو می شوید، شما را برای مراحل بعدی آماده تر می کند. حتی پس از راهاندازی شرکت، لزوما همه چیز آرام و بدون مشکل نخواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید