انواع مدیریت کسب و کار
مدیران بازرگانی با بکارگیری استراتژی های انواع مدیریت کسب و کار ، می توانند سبب پیشرفت سازمان ها و کسب و کار ها شوند . در واقع مدیریت کسب و کار ؛ فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی و کنترل عملیات ، منابع و پرسنل یک شرکت را شامل می شود که جهت دستیابی به اهداف سازمان به طور کارآمد بکار گرفته می شود . از این رو می توان گفت که مدیران کسب و کار برای سازماندهی و عملکرد بهتر یک ساختار تجاری ضروری هستند .
انواع مدیریت کسب و کار
شاید برای شما سوال باشد که مدیریت کسب و کار چیست ، این نوع مدیریت در واقع نوعی نظارت بر عملیات ، فرآیند ها و منابع تجاری جهت دستیابی به اهداف برتر سازمانی می باشد . انواع مدیریت بازرگانی و یا به عبارتی انواع مدیریت کسب و کار ، جهت پیشبرد بهتر اهداف سازمانی ایجاد شده اند . در اینجا به چند نوع از آن ها اشاره کرده ایم :
- مدیریت منابع انسانی : مدیریت منابع انسانی (HRM) حول جنبه افراد یک کسب و کار می چرخد . که شامل استخدام ، آموزش ، حفظ کارکنان ، و ایجاد یک محیط کاری سالم برای ایجاد انگیزه و مشارکت در نیروی کار است .
- مدیریت استراتژیک : مدیریت استراتژیک شامل برنامه ریزی و تصمیم گیری بلندمدت برای دستیابی به اهداف سازمانی است . این شامل تدوین استراتژی ها ، تجزیه و تحلیل عوامل خارجی و انطباق با شرایط متغیر بازار است .
- مدیریت خدمات : مدیریت خدمات برای مشاغلی که به جای محصولات فیزیکی خدمات ارائه می دهند ، بسیار مهم است . بر ارائه خدمات عالی به مشتریان ، مدیریت فرآیندهای ارائه خدمات و حفظ رضایت مشتری تمرکز دارد .
- مدیریت عملیات : مدیریت عملیات ستون فقرات هر کسب و کاری است که هماهنگی کارآمد بین بخش های مختلف را تضمین می کند . هدف اصلی بهینه سازی توسعه منابع ، اکتساب و استفاده برای حصول اطمینان از عملیات روان است .
- مدیریت فروش : مدیریت فروش بر کسب درآمد از طریق استراتژی های فروش موثر تمرکز دارد . این شامل تعیین اهداف فروش ، مدیریت تیم های فروش و اجرای تکنیک های فروش برای دستیابی به نرخ تبدیل بالاتر و رشد کسب و کار است .
- مدیریت تولید : مدیریت تولید برای کسب و کارهایی که در زمینه تولید کالا فعالیت می کنند ضروری است . فرآیندهای تولید را بهینه می کند ، کنترل کیفیت را تضمین می کند و زنجیره تامین را مدیریت می کند تا خواسته های مشتری را به طور موثر برآورده کند .
- مدیریت مالی : مدیریت مالی نقش حیاتی در مدیریت کسب و کار ایفا می کند و بر حفظ تعادل بین ریسک و سود تجاری تمرکز دارد . کارآفرینان از مدیریت مالی برای برنامه ریزی ، هدایت و هماهنگی جنبه های مختلف مالی از جمله سرمایه گذاری ، بانکداری و بیمه استفاده می کنند .
- مدیریت بازاریابی : مدیریت بازاریابی یک جنبه حیاتی است ، به ویژه در دنیای رقابتی امروز که شامل استفاده مؤثر از منابع بازاریابی برای ترویج نام تجاری ، محصولات و خدمات است . چهار حوزه اصلی در مدیریت بازاریابی شامل تحلیل شرکت ، مشتری ، همکار و رقیب است .
- مدیریت فناوری اطلاعات : مدیریت فناوری اطلاعات حول محور استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات جهت پشتیبانی از عملیات تجاری می چرخد . که شامل مدیریت زیرساخت های فناوری اطلاعات ، امنیت سایبری ، توسعه نرم افزار و استفاده از فناوری برای افزایش کارایی کسب و کار است .
تعریف مدیریت کسب و کار
مدیریت بازرگانی و یا به عبارتی مدیریت کسب و کار ؛ فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی و کنترل عملیات ، منابع و پرسنل یک شرکت برای دستیابی به اهداف آن به طور کارآمد را گویند ، که شامل کارکرد های حیاتی مانند برنامه ریزی استراتژیک ، سازماندهی منابع ، رهبری تیم ها و کنترل عملیات است . مدیران کسب و کار در مورد امور مالی ، بازاریابی ، منابع انسانی ، فناوری و موارد دیگر برای هدایت استراتژی سازمان و بهینه سازی عملکرد تصمیم می گیرند . انواع مدیریت کسب و کار برای سازمان ها ضروری است تا فعالیت ها را به روشی کارآمد سازماندهی کنند که باعث رشد و موفقیت شود .
بهترین تاکتیک های مدیریت کسب و کار
برای برتری در مدیریت کسب و کار ، کارآفرینان باید تاکتیک های موثری راجع به انواع مدیریت کسب و کار را به کار گیرند . برخی از بهترین تاکتیک های مدیریت بازرگانی عبارتند از :
- تشویق نوآوری و بهبود مستمر در سازمان
- ایجاد روابط قوی با ذینفعان ، مشتریان و کارکنان
- تجزیه و تحلیل منظم عملکرد کسب و کار و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده
- اولویت دادن به آموزش و توسعه کارکنان برای افزایش مهارت ها و بهره وری
- تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی و همسو کردن آنها با چشم انداز کلی کسب و کار
وظایف مدیر کسب و کار
مدیر بازرگانی و یا یک مدیر کسب و کار ؛ درواقع مدیر دفتر مسئول نظارت بر عملیات تجاری در سراسر بخش هاست . وظایف آنها شامل استخدام کارکنان جدید ، برگزاری جلسات اداری و ارائه راهبرد های پیشگیرانه برای بهبود بهره وری و روحیه کارکنان است . یک مدیر کسب و کار با دانستن استراتژی های انواع مدیریت کسب و کار ، نحوه عملکرد کارمند جدیدش را در چارچوب سازمان بررسی کند تا از مفید بودن آن اطمینان حاصل کند . علاوه بر وظایف و مسئولیت های روزانه این نوع مدیر ها ، آن ها برای حرفه ای بودن در کارشان ؛ لیست فعالیت های مهمشان را یادداشت می کنند . از جمله ؛
- حل مشکلات کارمند و مشتری
- نظارت بر کارکنان دفتری و سایر کارمندان
- طراحی و اجرای روش هایی جهت بهبود سودآوری
- طراحی برنامه های کاری و سازماندهی آموزش کارکنان
- حفظ رابطه کاری خوب با مدیران اجرایی و سایر مدیران
- کار کردن با فروشندگان خارجی جهت حفظ منابع تجاری لازم
- اطمینان حاصل کردن از اینکه محل کار ؛ ایمن ، عاری از مسائل امنیتی و مطابق با تمام مقررات دولتی است
در حالت کلی ؛ مدیران کسب و کار معمولاً برای شرکت ها و یا کسب و کار های کوچک کار میکنند و رهبری یک شعبه شرکت یا محل کسب و کار اصلی را ارائه می کنند . آن ها بودجه های شرکت را حفظ میکنند ، ایدهها را بین مدیریت ارشد و کارکنان شرکت به اشتراک میگذارند و بررسی عملکرد را برای کارکنان انجام میدهند . وظیفه آنها این است که کارکنان خود را مطابق با اهداف و ارزش های شرکت رهبری کنند . آنها برنامه های آموزشی ارائه میکنند تا به کارمندان کمک کنند نحوه استفاده از تجهیزات یا نرم افزار جدید را بیاموزند و به شکایات کارکنان که به HR ارائه میشوند رسیدگی کنند . آنها همچنین ممکن است نمرات حقوق را برای هر یک از کارکنان خود تعیین کنند و تعیین کنند که چه کسی در صورت وجود پاداش دریافت می کند . اهمیت مدیریت بازرگانی بیشتر به دلیل همین وظایف مهم مدیر کسب و کار می باشد .
وظایف روزانه
یک مدیر کسب و کار روز خود را از طریق صحبت با مسئول پذیرش شروع می کند تا هر پیامی را که قبل از شروع به کار برای آنها گذاشته شده دریافت کند . آنها ایمیل خود را بررسی می کنند و به پیام های حساس به زمان مشتریان ، مدیریت ارشد یا کارمندان پاسخ می دهند . در طول روز ، آنها جلساتی را با بخش های فردی برگزار میکنند و یا جلساتی را با کارکنان به طور کامل برای بحث درباره اخبار شرکت برگزار میکنند . آنها وضعیت فعلی بودجه خود را بررسی می کنند و بخش هایی از آن بودجه را جهت خرید لوازم اداری و یا تجهیزات جدید اختصاص می دهند . آنها با مدیریت بالاتر تماس تلفنی می گیرند و از مسئول پذیرش می خواهند که از اسناد کپی و یا فکس تهیه کنند . آنها همچنین اسناد فروش و نظرات مشتریان را مطالعه می کنند تا موفقیت کارکنان فروش خود را ارزیابی کنند و در عین حال زمینه هایی را برای بهبود تجربیات مشتریان خود شناسایی کنند . وظایف مشاور کسب و کار در صورت انجام شدن به صورت روزانه ، می تواند تاثیر بسزایی در رشد سازمان شما داشته باشد . تسلط بر استراتژی های انواع مدیریت کسب و کار ، از وظایف مهم یک مدیر کسب و کار می باشد .
پیشروی اهداف شما با داشتن مدیر کسب و کار حرفه ای
شما بعنوان مدیر سازمان با داشتن مدیر کسب و کار ، قدم بزرگی در جهت پیشبرد اهداف خود بر می دارید . چرا که مدیران کسب و کار برای سازماندهی و عملکرد بهتر یک ساختار تجاری ضروری هستند . در واقع مدیران کسب و کار حرفه ای از طریق برنامه ریزی اقدامات تیم شما ، در دستیابی به اهداف سازمان شما کمک می کنند . یک مدیر کسب و کار حرفه ای برای تیم و کارکنان شما ، اهداف متمرکز تعیین می کند . می تواند همکارانی را سازماندهی کند که سبک های کاری مشابهی دارند و می توانند به صورت حرفه ای با یکدیگر در تیم های موفق کار کنند . همچنین مدیران کسب و کار می توانند تا حدی مسئول عملکرد کارکنان خود باشند ، که شامل اطمینان از داشتن منابع مورد نیاز آنها می شود . این می تواند به این معنی باشد که آنها تخصیص منابع را ساده می کنند و تحقیقات بازار را برای یادگیری در مورد نرم افزارهای جدید یا فرآیندهای تجاری که می تواند بار کاری کارکنان خود را بهبود بخشد ، انجام دهند . مدیران کسب و کار اغلب تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنان احساس حمایت و رضایت می کنند در نتیجه سازمان شما با وجود این مدیران کسب و کار ، می تواند به پیشرفت خود ادامه دهد . بکارگیری استراتژی های انواع مدیریت کسب و کار ، توسط این مدیران ؛ آثار و نتایج مثبت محسوسی در سازمان شما ایجاد می کند .
دیدگاهتان را بنویسید