استراتژی رشد بازار

این استراتژی ها بخشی از برنامه ریزی بازاریابی می باشند ، استراتژی رشد بازار سبب ایجاد اطمینان در مدیران شرکت از همسویی اهداف شرکت با فعالیت های بازار می شود . مراحل این استراتژی به 4 دسته تقسیم می شود ، یکی از شرکت هایی که استراتژی رشد بازار را به خوبی بکارگرفته را در این مقاله بررسی خواهیم کرد .
استراتژی رشد بازار
برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی فرآیندی است که مدیران برای اطمینان از همسویی اهداف شرکت با فعالیت های بازاریابی آن استفاده می کنند . برای موفقیت آمیز بودن استراتژی رشد بازار ، شرکت باید ماموریت و اهداف خود را مشخص کند و بفهمد که چگونه می تواند از قابلیت های خود در یک بازار در حال تغییر استفاده کند . فرآیند برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی برای رشد بازار بدین گونه است که باید یک سری تعاریف را برای خود مشخص کنید ، از جمله ؛ تعریف ماموریت و هدف شرکت ، تعریف اهداف شرکت ، تجزیه و تحلیل محیط بیرونی و داخلی ، ارزیابی سبد شرکت و تنظیم استراتژی های بازاریابی . کسب و کارها استراتژی رشد بازاریابی را برای گسترش حضور خود در بازار و دستیابی به طیف وسیع تری از مشتریان بکار می گیرند . در حالت کلی راه ها و استراتژی های زیادی برای رشد یک کسب و کار وجود دارد . اینکه کدام راه را برای رشد کردن انتخاب می کنید تا حد زیادی به جاه طلبی ، دلایل رشد و فرصت ها و منابع موجود بستگی دارد . با این حال ، دو عامل حیاتی برای انتخاب استراتژی رشد بازار وجود دارد که عبارتند از :
- محصولات : آنچه در حال حاضر ارائه می دهید و آنچه می خواهید در آینده ارائه دهید .
- بازار ها : جایی که در حال حاضر می فروشید و در آینده می خواهید بفروشید .

مراحل
شرکت ها می توانند از ابزارهای مختلف جهت برنامه ریزی بازاریابی استفاده کنند که به آنها در ارزیابی فرصت های بازار کمک می کند . پس از ارزیابی سبد بازار ، توسعه استراتژی های رشد بازاریابی آغاز می شود . مراحل استراتژی رشد بازار شامل 4 مرحله می باشد ، مرحله اول ؛ نفوذ به بازار : به عنوان یک استراتژی رشد ، نفوذ به بازار می تواند توسط شرکت هایی استفاده شود که می خواهند سهم بازار یکی از محصولات خود را در بازارهای موجود افزایش دهند . این استراتژی کمترین ریسک را در بر می گیرد . مرحله دوم ؛ توسعه بازار : توسعه بازار نوع دیگری از استراتژی رشد بازار و بازاریابی است . هنگام استفاده از این استراتژی کسب و کار ، کسب و کار تلاش می کند تا بازارهای جدیدی را برای محصولات موجود خود بیابد . استراتژی توسعه بازار مستلزم سطوح بالاتری از ریسک می باشد زیرا شرکت در تلاش برای ورود به بازارهای ناشناخته است . مرحله سوم ؛ توسعه محصول : هنگامی که یک استراتژی توسعه محصول را دنبال می کنید ، کسب و کار ها ؛ محصولات جدیدی را برای فروش در بازارهای موجود توسعه می دهد . این استراتژی سطوح بالاتری از ریسک را ارائه می دهد زیرا لازم است کسب و کار در هر بازه ی زمانی مشخص ، یک محصول منحصر به فرد ایجاد کند . مرحله چهارم ؛ ایجاد تنوع در محصول : شرکت و یا کسب و کار ممکن است محصولات جدیدی را توسعه دهند . این استراتژی شامل سطوح بالایی از ریسک است زیرا شرکت در حال ورود به بازارهای بکر و توسعه محصولات در مناطقی است که هنوز با آن آشنا نیست . استراتژی تنوع ممکن است بازدهی بالایی در پیشرفت پروژه سبب شود .
مثال های استراتژی رشد بازار
برای درک بهتر استراتژی رشد بازار ، مثال هایی آورده ایم ؛ شرکت کوکاکولا در طول سفر خود برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین برندهای جهانی ، از استراتژی های رشد بازاریابی مختلفی استفاده کرده است . در سال 2022 ، کوکاکولا با ارزش تجاری حدود 89 میلیارد دلار آمریکا با ارزش ترین برند مواد غذایی و نوشیدنی بود . کوکاکولا چگونه به این ارقام دست یافت ؟ در پاسخ باید بگوییم به لطف استراتژی های توسعه و تنوع . کوکاکولا به استفاده از استراتژی های نفوذ در بازار معروف است که به موجب آن بازارهای موجود را با محصولات موجود خود ، هدف قرار می دهد . این شرکت استراتژی ها را با تغییر هر چند وقت یکبار بسته بندی محصول ، تغییر اندازه بطری های خود و اجرای کمپین های نوآورانه متعدد انجام می دهد . کوکاکولا همچنین به دلیل استفاده از استراتژی ایجاد تنوع شناخته می شود ، که به موجب آن کسب و کار هایی را در بازار های جدید به دست آورده و در نتیجه وارد بازارهای دست نخورده میشود . نمونه دیگر استفاده موفقیت آمیز از استراتژی های رشد بازاریابی را می توان در سازنده آبجو هلندی Heineken مشاهده کرد . در سال 2018 ، Heineken برای تنوع بخشیدن به عملیات خود وارد یک مشارکت طولانی مدت با آبجو China Resources شد . Heineken از طریق مشارکت با یک تولید کننده داخلی ، از دانش و توانایی های بازار محلی شریک چینی خود بهره مند شد . در نتیجه ، رقابتپذیری و سهم بازار Heineken در چین به طور قابل توجهی افزایش یافت .
دیدگاهتان را بنویسید