کمپین تبلیغاتی
اجرای درست کمپین تبلیغاتی به شما کمک می کند تا از برند و درآمدتان آگاهی بیشتری داشته باشید. شما در این کمپین سعی می کنید تا نیاز مشتری را فراهم کنید. از طرفی، شما مشتری را در کمپین خود متقاعد می کنید که چرا محصول یا خدماتتان بهترین گزینه برای حل مشکل او است. به همین دلیل، می توان گفت که نتیجه بخش بودن فعالیت های بازاریابی شما در گرو اجرای صحیح کمپین های تبلیغاتی است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که منظور از کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کلمه کمپین در لغت به معنای کارزار، هماورد یا مبارزه است. از سده نوزدهم میلادی از این کلمه برای فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استفاده می گردد. در واقع کمپین به مجموعه فعالیت های هدفمندی می گویند که به صورت مهندسی و برنامه ریزی شده، پیاده سازی می شوند.
کمپین تبلیغاتی هم در راستای معنای همین کلمه و با هدف تبلیغات شکل می گیرد. کمپین تبلیغاتی به مجموعه ای از تبلیغات یکپارچه می گویند که پیام یکسانی را به اشتراک می گذارند. این کمپین برای دستیابی به هدف خاصی از کسب و کار و همچنین افزایش نرخ تبدیل صورت می گیرد. برای مثال، ممکن است کسب و کاری به دنبال افزایش فروش یکی از محصولات یا خدمات خود باشد. بنابراین، پس از شناسایی مخاطب هدف تلاش می کند با اجرای کمپینی اثربخش به هدف خود دست یابد.
چرا باید کمپین تبلیغاتی انجام دهیم؟
هدف مارکتینگ از راه اندازی کمپین تبلیغاتی فقط اجرای تبلیغات پر زرق و برق یا بامزه برای سر زبان ها افتادن نیست؛ بلکه در مورد تعیین اهداف مشخص و در نتیجه رسیدن به نتایج قابل انتظار و قابل اندازه گیری است. کمپین تبلیغاتی به کسب و کارها اجازه میدهد تا به اهداف مشخص خود دست یابند.
در حال حاضر تعداد بازدیدکنندگان شما بسیار بالا است؟ مهم نیست! تا زمانی که نتوانید این ترافیک را به مشتری تبدیل کنید، سودی نصیب شما نخواهد شد. تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری یکی از اهداف ایجاد کمپین های تبلیغاتی محسوب می شود. به عبارت دیگر، آنها با کمک کمپین های تبلیغاتی افرادی را که به محصولات یا خدماتشان نیاز دارند پیدا می کنند و سپس آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل می نمایند.
دنبال ایده برای کسب و کارتی؟
از دیگر اهداف اجرای کمپین های تبلیغاتی به ایجاد آگاهی از برند می توان اشاره نمود. شما با کمپین تبلیغاتی خود در تلاشید تا توجه مصرف کننده را جلب نمایید و او را نسبت به محصول یا ویژگی های آن آگاه سازید. به عنوان مثال، اکثر کمپین های تبلیغاتی بانک ها با هدف ایجاد و افزایش آگاهی از برند به وجود می آیند. در این کمپین ها بانک ها سعی می کنند مزایای افتتاح حساب و سپرده های بلندمدت را با مخاطب خود در میان بگذارند. با این حال هنوز هم برخی از مدیران تبلیغات را هزینه تلقی می کنند و برای اهداف کسب و کارشان راه های دیگری را انتخاب می کنند.
هنری فورد موسس شرکت خودروسازی فورد درباره تبلیغات می گوید:
شرکتی که بخاطر صرفه جویی در هزینه ها، تبلیغات خود را متوقف می کند، مانند کسی است که برای صرفه جویی در وقت ساعتش را متوقف کند.
به طور کلی کمپین تبلیغاتی میتواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. بدون تبلیغات، شما نمی توانید خود را به جهان معرفی نمایید، سطح فعالیت خود را گسترش دهید و مشتری پیدا کنید.
مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی به چه صورت است؟
هر کسب و کاری که میخواهد در راستای فعالیتهای بازاریابی خود به نتیجه برسد، باید به فکر راه اندازی کمپین تبلیغاتی باشد. با این حال، به نظر شما آیا هر کمپینی میتواند مفید باشد؟ چگونه میتوانیم از هدر رفتن منابع و بودجه تبلیغات جلوگیری کنیم؟ در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی استاندارد و کارآمد را با هم بررسی کنیم.
- اهداف را تعریف کنید
- بودجه متناسب تنظیم کنید
- مخاطب هدف را شناسایی کنید
- رسانههای خود را انتخاب کنید
- پیام کمپین را طراحی کنید
- نتایج را ارزیابی کنید
ویژگی های یک کمپین تبلیغاتی خوب
ظاهر زیبا و جذاب تنها ویژگی یک کمپین تبلیغاتی محسوب نمی شود. کمپینی می تواند به شما کمک کند که بر اساس نتایج تحقیقات بازار شکل گرفته باشد. از این رو، شما قبل از هر چیزی باید با انجام تحقیقات کافی نیاز بازار را شناسایی نمایید. انجام این تحقیقات به شما کمک می کنند تا بدانید مخاطب هدفتان کیست و به چه چیزی نیاز دارد. هر چقدر که بتوانید به مخاطب هدفتان بیشتر نزدیک شوید، قانع کردن او برای انجام عملی مشخص راحت تر می شود.
از طرفی، شما باید هدف هر کمپین را جداگانه تعیین کنید. شما نمی توانید از تبلیغاتی که برای افزایش آگاهی از برند طراحی شده است، برای افزایش فروش استفاده کنید. به طور کلی به کمپین تبلیغاتی، کمپین خوب می گویند که بر اساس نیاز بازار و هدف کسب و کار به وجود می آید.
مهمترین کانال های کمپین تبلیغاتی کدامند؟
یکی از مهمترین تصمیم هایی که باید بگیرید این است که چه کانال یا کانال هایی را برای کمپین خود لازم دارید. همانطور که اشاره شد، شما باید پیام تبلیغاتی مناسب و طرحی جذاب برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید. با این حال، اگر کمپین خود را در کانالی که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارد اجرا نکنید، تلاش هایتان بی ثمر خواهد شد. در این بخش به بررسی مهم ترین کانال های کمپینهای تبلیغاتی رایج خواهیم پرداخت. شما می توانید از آن ها بر اساس نیاز خود و همچنین شناختی که از مخاطبتان دارید برای ایجاد کمپینتان استفاده نمایید.
- شبکه های اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی محتوا
- گوگل ادز
- تبلیغات چاپی
- تبلیغات تلویزیونی
دیدگاهتان را بنویسید