انواع مشاوره کسب و کار
مشاوره کسب و کار کیست؟
مشاوره کسب و کار، تخصصی است که به مشتریان در زمینۀ آغاز یک کسب و کار مشورت می دهد و افق دید روشنی را از آنچه پیش رو دارند نمایان می کند. مشاور کسب و کار در زمینه های گوناگونی مانند مدیریت کسب و کار، حسابداری و موضوعات مالی، قوانین مربوط به هر زمینه ی شغلی، منابع و نیروی انسانی، بازاریابی و امور مهندسی و نحوه توسعه و پیشرفت کسب و کار به صاحبان کسب و کار و مشاغل مشاوره می دهد. در ادامه مطلب انواع مشاوره کسب و کار را خواهیم گفت.
چرا استفاده از خدمات مشاور کسب و کار مهم است؟
در ادامه 5 دلیل خواهیم آورد تا بگوییم استخدام یک مشاور کسب و کار چه کمکی به ما می کند.
- با استخدام یک مشاور کسب و کار شما می توانید از یک مغز دیگر که مهارت لازم را دارد جهت مشاوره در تصمیمگیری ها کمک بگیرید و با آگاهی بیشتری در زمینه های جدید وارد شده و عرصههای گوناگون را در کسب و کار خود پشت سر بگذارید، حتی اگر یک مشاور به صورت موقت یا پاره وقت با شما همکاری نماید.
- در مواردی که کسب و کار شما با یک تغییر ناگهانی مواجه می شود یا به یک تغییر ناگهانی نیاز دارد، حضور یک مشاور می تواند موجی که در اثر تغییرات به وجود می آید را کنترل کرده و از بروز جریانات و مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کند و به شما امکان می دهد تا با مشورت با او تغییرات را به راحتی مدیریت نمایید.
- مشاوران کسب و کار عموماً در زمینۀ کار خود دارای تخصص بوده و تحصیلات آکادمیک دارند، لذا به کار اشراف داشته و با تسلط و دانش و آگاهی میتوانند به شما راهکارها و راهبردهای خلاقانه پیشنهاد بدهند که بازخورد مناسبی در کار شما و برآیند شرایط کاری ایجاد نماید. آن ها به طور کلی تصویر بزرگ تر و چشمانداز وسیعتری از بازار کار شما دارند.
- شاید با خود فکر کنید که افراد بسیاری هستند که می توانند به شما در راه رسیدن به اهداف کاری و شغلی راهنمایی کنند، اما باید بدانید بهترین مشاور کسب و کار کسی است که در این زمینه دانش و تجربۀ کافی داشته باشد و بر اساس دلایل مشخص و برگرفته از استدلال و مهارت خود به شما راهکار ارائه می دهد.
- آموزش یکی دیگر از مواردی است که در حیطۀ تخصص یک مشاور کسب و کار می باشد. قطعاً در مسیر پیشرفت کسب و کار شما چه برای خود و چه برای نیروی انسانی خود نیاز به آموزش خواهید داشت. بنابراین با حضور یک مشاور میتوانید با خیال آسوده این مهم را به او بسپارید.
انواع مشاوره کسب و کار
مشاوره کسب و کار در اشکال مختلفی ارائه می گردد. مشاوران کسب و کار به طور کلی می توانند در پنج حوزه عمده کسب و کار ارزش افزوده ایجاد کنند. در ادامه انواع مشاوره کسب و کار را در حوزه های مختلف بررسی می کنیم:
مدیریت و استراتژی
یکی از انواع مشاوره کسب و کار مدیریت و استراتژی است. مشاوران استراتژی باید درک عمیقی از بازار خاص شما داشته باشند و بهترین شیوه ها را در صنعت شما (یا حتی سایر صنایع ) ارائه بدهند. اگر به دنبال گسترش بازارهای خود از لحاظ جغرافیایی، سازماندهی مجدد شرکت در بازارهای میانی برای ارتقای کارایی و مقرون به صرفه بودن، گسترش سبد محصولات خود، خرید رقیب کوچکتر یا افزایش تواناییهای کلی خود هستید، پس استخدام یک مشاور مدیریت/استراتژی با تجربه کاملا منطقی است.
عملیات و اجرا
آیا میخواهید کیفیت و کارایی فرآیندهای تولید خود را بهبود ببخشید؟ یک مشاور عملیاتی می تواند به شما در ایجاد و پیاده سازی روش جدیدی برای انجام این کار کمک کند. برخی از مشاوران در مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار متخصص هستند، به این معنی که وارد می شوند و فرآیندهای موجود شما را ترسیم می نمایند، فرصت های کاهش تعداد مراحل آن فرآیند را با حفظ کیفیت تجزیه و تحلیل می کنند و فرآیندها را به گونهای مهندسی مجدد می کنند که مراحل کمتر شود، ولی کاراتر شود. مشاوران دیگر در سیستمهای کنترل کیفیت متخصص هستند و می توانند به شما در ایجاد تغییراتی که باعث کاهش عیوب سیستم تان میشود، کمک کنند.
مشاوره IT
یکی دیگر از انواع مشاوره کسب و کار مشاوره آی تی است. مشاوره آی تی به سرعت در جهان روبه رشد می باشد، زیرا تقاضاهای فناوری جدید هر روز بر شرکت ها موثر است. چه نیاز به توسعه یک سیستم جدید داشته باشید یا بخواهید سیستم های قدیمی خود را یکپارچه کنید تا با هم کار کنند، یک مشاور فناوری اطلاعات می تواند مفید گردد. مشاوران فناوری اطلاعات توانایی های شما را افزایش می دهند و همچنین شما را در رفع نیازهای پویای مشتریان داخلی و خارجی انعطاف پذیرتر می نماید.
منابع انسانی
آیا باید رضایت کلی کارکنان خود را بهبود ببخشید، استعدادهای برتر را جذب نمایید و بهترین عملکرد را به دست آورید؟ مشاوران منابع انسانی در توسعه استراتژیهای جبران خسارت که با اهداف کلی کسبوکار، آموزش، و توسعه افراد در زمینههایی مانند ارتباطات تجاری و رهبری هماهنگ باشد، تخصص دارند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بازخوردها و ارزیابی های مربوط به عملکرد را برای تیم خود ارتقا دهید و در نتیجه کارایی هوشمندانه تری داشته باشید.
بازاریابی
چه به یک لوگوی جدید برای شرکت، یک موقعیت جدید در بازار برای یکی از برندهای خود، یا یک استراتژی جدید رسانه اجتماعی برای تعامل با مشتریان نیاز داشته باشید، مشاوران بازاریابی می توانند شما را راهنمایی کنند. مشاوران بازاریابی زمانی که دیگر ایده ای به ذهنتان نمی رسد، میتوانند جرقهای خلاقانه به شما ارائه دهند و به شما این امکان را میدهند که ببینید شرکتهای دیگر برای جذب مشتریان بیشتر، چه کردهاند و تاثیر آن چگونه بودهاست.
نتیجه
در این مقاله انواع مشاوره کسب و کار را بررسی کردیم. مشاوره کسب و کار یک حرفه بسیار پربار است که میتواند به ارتقای کسبوکارها به سطح بعدی یاری رساند. مشاوران تجربیات منحصر به فردی دارند که به کسب و کارها کمک میکند تا با چالشهایی که در رسیدن به اهداف شرکت با آن مواجه هستند، مقابله و بر آنها غلبه نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید